Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Ph.d.-program i teknologi og realfag

Undervisningsspråk

Engelsk

Forkunnskapskrav

Studentene må ha mastergrad i matematikkdidaktikk eller tilsvarende. Studenter uten mastergrad i matematikkdidaktikk vil før opptak bli avkrevd dokumentasjon på at kunnskaper og kvalifikasjoner imøtekommer studiets nivåkrav.

 

Innhold

Emnet består av følgende tema:

  • matematikkens natur i matematisk aktivitet og tenkning

  • hva det vil si å lære og å undervise matematikk

  • læringsteorier - behaviorisme, konstruktivisme, sosiokulturell teori og andre beslektede teorier

  • verk av Piaget og Vygotsky samt beslektede og senere verk som bygger på disse

  • eksempler på elevers aktivitet og tenkning

  • bruk av teori som redskap for å forklare og kartlegge læringen som finner sted

  • analyse av læring gjennom klasseromsobservasjon og intervjuer, prøver og eksperimenter

  • spørsmål om undervisning og hvordan undervisning er relatert til læring

  • forholdet mellom tilnærmelser til undervisning og lærerens perspektiver på matematikk og læring av matematikk

  • hvordan læringsteorier kan prege undervisning

  • sammenhengen mellom undervisningsprosessen og utdannelsen av matematikklærere

  • hvordan aktuelle teorier kan gi innsikt i undervisningsprosesser og hvordan undervisning kan utvikles videre

  • hvordan teori kan påvirke undervisningspraksis på en slik måte at elever som lærer matematikk, kan få en rikere, mer fruktbar og vellykket læringsopplevelse

  • hva som kan betegnes som vellykket læring og undervisning

  • hvordan vellykket undervisning er reflektert i elevenes matematiske utøving

  • de sosiokulturelle, økonomiske og politiske spørsmål som danner bakgrunn for bedømmelsen av utøving av undervisning

 

 

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene kunne:

  • bedømme den teoretiske koherensen i publisert forskning

  • kritisk vurdere gyldigheten i teoretisk argumentasjon i fagfeltet for læring og undervisning av matematikk

  • sette sammen teoretisk argumentasjon fra ulike kilder, med særlig tanke på egne forskningsmål

  • videreutvikle og nå et stadig høyere nivå i diskusjon og forklaring, samt kritisk vurdering og fortolkning av matematikkdidaktiske teorier for læring og undervisning

  • utvikle og integrere en konsistent teori for læring og undervisning av matematikk innenfor sine egne verdinormer og forklare og fortolke sine egne forskningsmål innenfor egne forestillinger og verdinormer

 

Vilkår for å gå opp til eksamen

Tilstedeværelse ved alle samlinger er et krav. Under spesielle omstendigheter kan studenten, i samråd med faglærer, få godkjent fravær som ikke overstiger 20% av samlingene mot et krav om ekstra tekstpensum.

Alle studenter skal utføre en oppgave som består i å lage en liste på ca. 20 referanser (i APA-format) på forskningsartikler om læring og undervisning relatert til egne forskningsinteresser. Et lite utvalg tekster fra listen skal presenteres i plenum.

 

 

Undervisnings- og læringsformer

Undervisning og læring foregår ved forelesninger, lærer- og studentledede diskusjoner, verksted, veiledede lesninger og refleksjoner, studentpresentasjoner og seminarer.

 

 

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Kurset vil bli vurdert ut fra et skriftlig arbeid (ca.4000 ord) som skal være en forløper for teorikapitlet eller litteraturvalg i avhandlingen. Studenten skal selv gi arbeidet en passende tittel.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:35:22