MA-445 Statistikk for ungdomsskolelærere
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Emneansvarlig:
- Eivind Rudjord Hillesund
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Fagdidaktikk for grunnskolens trinn 5-10, 2-årig masterprogram
- Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, 5-årig masterprogram
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
Fullført 60 studiepoeng i masterfaget
Innhold
Emnet bygger på studentenes grunnleggende kunnskaper i deskriptiv statistikk og sannsynlighetsregning. Det gis en innføring i mer avanserte statistiske teknikker og metoder. Tyngdepunktet ligger på en dypere forståelse av statistiske metoder. Studentene får erfaring med bruk av og tolkning av datanalyse, hvor det inngår enkel bruk av statistisk programvare. Studentenes bevissthet om sitt forhold til datainnsamling og tolkning av statistikk står sentralt, og det inngår studier av forskningsartikler samt statistisk undersøkelse med relevans for mellom- og ungdomstrinnet.
Faget i praksis
I løpet av de 5 dagene i praksis skal det legges til rette for at studenten får erfaring med å reflektere over bruk av ulike oppgavetyper i matematikk, ulike undervisningsressurser og elevaktive undervisningsmetoder.
Læringsutbytte
Studenten
- har inngående kunnskap om grunnleggende begreper i beskrivende statistikk
- behersker grunnleggende sannsynlighetsregning med forventningsverdier
- behersker grunnleggende statistiske metoder for å analysere ett og to tilfeldige utvalg
- kan vurdere og tolke ulike estimeringsmetoder
- kan analysere og tolke binomiske data
- har innsikt i bakgrunnen til statistiske metoder
- har innsikt i viktige teknikker for datainnsamling
- kan vurdere relevans av metoder og tolke resultater i lys av dette og slik vise en reflektert holdning til bruk av statistikk i samfunnet
- har innsikt i hva usikkerhet betyr
- kan bygge, estimere, regne på og tolke enkle, lineære regresjonsmodeller for å se på sammenhengen mellom to datasett
- kan bruke statistisk programvare
- kan planlegge, gjennomføre og presentere statistiske undersøkelser med relevans for mellom- og ungdomstrinnet
- kan forstå matematikkdidaktiske undersøkelser med relevans for ungdomstrinnet formulert vitenskapelig der kvantitative metoder anvendes
Vilkår for å gå opp til eksamen
Grunnskolelærerstudenter må ha
-
godkjent obligatorisk undervisning
-
godkjente obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart
-
godkjent praksis
Andre studenter må ha
-
godkjent obligatorisk undervisning
-
godkjente obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart
-
godkjent didaktisk arbeid tilsvarende omfang som praksis
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil gis i form av fellesundervisning, arbeid i smågrupper, obligatorsike innleveringer, muntlige presentasjoner. Studentene vil få erfaring med digitale hjelpemidler der det er hensiktsmessig.
Det er krav om obligatorisk frammøte i deler av undervisningen (oppgis i Canvas ved semesterstart).
Forventet arbeidsomfang i emnet er omtrent 267 timer.
Det inngår 5 dager praksis for grunnskolelærerstudentene. Disse skal være en forberedelse til praksisperioden i 8. semester.
Andre studenter skal utføre et didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Eksamen
6-timers skriftlig eksamen. Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
MA-217 – Statistisk maskinlæring | 7.5 |
MA-426 – Videregående statistikk | 7.5 |
MA-166 – Statistikk | 2.5 |