MA-439 Begynneropplæring i matematikk
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Emneansvarlige:
-
- Gjermund Torkildsen
- Ninni Marie Hogstad
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Fagdidaktikk for grunnskolens trinn 1-7, 2-årig masterprogram
- Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7, 5-årig masterprogram
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
Fullført 60 studiepoeng i masterfaget
Innhold
Emnet omhandler begynneropplæring i matematikk relatert til gjeldende læreplan, spesielt 1. og 2. trinn, med vekt på elevers muligheter for matematisk begrepslæring, elevers utviklingsmessige trekk og læringsprosesser i matematikk. Studentene blir i emnet introdusert for og skal selv sette seg inn i, vurdere og beherske faginnhold, relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer i matematikk som fremmer gode læringsprosesser og progresjon hos elevene. Lek, problemløsning og inquiry som tilnærming til læring av matematikk vies stor oppmerksomhet. Resonnement, argumentasjon og kommunikasjon i matematikk er sentrale begreper i emnet.
Faget i praksis
I løpet av de 5 dagene i praksis skal det legges til rette for at studenten får erfaring med bruk av ulike undervisningsressurser i matematikk og elevaktive undervisningsmetoder.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten
-
ha inngående kunnskap om matematikkfagets innhold i barnehagen, og barns utvikling av grunnleggende begreper innenfor områdene tall, geometri og måling
-
ha inngående forskningsbasert kunnskap om tema som er sentrale for begynneropplæring i matematikk
-
kunne planlegge, lede og analysere læringsprosesser i begynneropplæring i matematikk som stimulerer elevenes inquiry og lek gjennom nysgjerrighet, undring og utforskning
-
har kjennskap til, og kan kommunisere om, faglige problemstillinger, analysere teorier og metoder med relevans for begynneropplæring i matematikk, og bruke slik kunnskap i forsknings- og utviklingsarbeid for å fremme elevers tenkning, utvikling og læring i matematikk
-
kunne analysere, bruke og reflektere over ulike verktøy i begynneropplæring i matematikk
-
ha innsikt i problemløsning og inquiry som tilnærming til undervisning og læring i matematikk i begynneropplæring
-
kunne analysere og vurdere relevante problemstillinger i ei mangfoldig elevgruppe i begynneropplæring i matematikk
-
kunne anvende og bidra til nytenkning i begynneropplæring i matematikk som fremmer elevens egenaktivitet, kreativitet og lærelyst
Vilkår for å gå opp til eksamen
Grunnskolelærerstudenter må ha
-
godkjent obligatorisk undervisning (inkludert fellessamlinger)
-
godkjente obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart
-
godkjent praksis
Andre studenter må ha
-
godkjent obligatorisk undervisning
-
godkjente obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart
-
godkjent didaktisk arbeid tilsvarende omfang som praksis
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil gis i form av fellesundervisning, seminar, praktiske øvinger, oppgaveløsning i grupper, muntlige fremlegg og veiledning. Studentene vil få erfaring med digitale hjelpemidler der det er hensiktsmessig.
Det er krav om obligatorisk frammøte i deler av undervisningen (oppgis i Canvas ved semesterstart).
Utenom undervisning forventes det at studentene arbeider med oppgaver, matematikkfaglige problemstillinger og litteraturstudier, både individuelt og i grupper. Forventet arbeidsomfang i emnet er omtrent 267 timer.
Det inngår 5 dager praksis for grunnskolelærerstudentene. Disse skal være en forberedelse til praksisperioden i 8. semester.
Andre studenter skal utføre et didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Eksamen
Muntlig individuell eksamen. Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
MA-438 – Begynneropplæring i matematikk | 10 |