Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Fullført MA-176 eller tilsvarende

Innhold

Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, som består av fagdidaktikk i ett eller to fag, pedagogikk og praksis.

 

Emnet i matematikkdidaktikk er inndelt i tre hovedområder:

  • Skolen i samfunnet og faget i skolen

  • Elevkunnskap og lærerrollen

  • Undervisning og læring

 

Skolen i samfunnet og faget i skolen tar opp matematikkfagets egenart, utvikling og legitimering som skolefag, læreplanverket og øvrige styringsdokumenter. Analyse og kritisk refleksjon over fagdidaktiske problemstillinger og aktuell fagdidaktisk forskning står også sentralt. Problemstillinger knytta til overgangen fra ungdomstrinn til videregående opplæring vil vektlegges, i tillegg til kunnskap om læreplanverket og øvrige styringsdokumenter spesielt i matematikk på videregående nivå.

Elevkunnskap og lærerrollen tar opp matematikklærerrollen og kunnskap om ungdomskultur og mangfoldet i elevenes forutsetninger. Praktisk-pedagogiske ferdigheter i klasseromsledelse, kommunikasjon og bygging av gode læringsmiljø står også sentralt. Elevers møte med overgangen fra ungdomstrinn til videregående skole, lærerens rolle og elevers forventninger vil vektlegges.

Undervisning og læring tar opp begrepsstruktur i matematikk, fagdidaktiske teorier, arbeidsmåter, læringsstrategier og læremidler. Emnet behandler videre de grunnleggende ferdighetene og yrkesretting i matematikkfaget, samt tverrfaglig arbeid. Med utgangspunkt i studenters kunnskaper i matematikk og innsikt i fagets didaktikk vil emnet videre fokusere på fagdidaktisk refleksjon og praktisk øvelse i form av planlegging, gjennomføring, tilpassing og vurdering av matematikkundervisning i videregående opplæring.

Læringsutbytte

Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten

  • ha inngående kunnskaper om matematiske prosesser, kunne gjenkjenne disse i den matematikkspesifikke delen av læreverket og formulere læringsmål og utvikle opplegg for undervisningsøkter basert på dette

  • ha kunnskap om symbolbruk og representasjoner i matematikk

  • ha kunnskap om argumentasjon og bevis i skolematematikken

  • ha kunnskap om algebra i skolen

  • ha kunnskap om matematikkdidaktisk forskning og kunne anvende denne i planlegging og utvikling av egen praksis og undervisning

  • ha kunnskap om lærersamarbeid og utviklingsmetoder med spesielt vekt på lesson study

  • ha kunnskap om undervisning som en kulturell praksis og kunne reflektere over fagets utvikling i skolen fra ett internasjonalt perspektiv, e.g. ut ifra kunnskaper om internasjonal prøver, fagdidaktiske trender og innflytelsesrike læreplaner (NCTM)

  • ha kunnskap om sosial konstruktivisme og være i stand til å anvende denne teorien i analyse av eksempler fra matematikkundervisning

  • ha kunnskap om formativ og summativ vurdering i matematikk

  • ha avansert metodisk kunnskap og kunne gjennomføre selvstendige analyser av innsamlet datamateriale

 

Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten

  • kunne planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisnings -aktiviteter i matematikk på videregående skole med støtte i innsikt i lærerplaner, faget og fagdidaktiske forskningsresultater

  • kunne tilpasse, variere, dokumentere og vurdere matematikkundervisning for å støtte elevenes interesse og motivasjon til matematikk

  • kunne orientere seg i forskningslitteratur, og benytte relevant teori på en kritisk og reflektert måte i eget forskningsarbeid

  • formulere en realistisk og matematikkdidaktisk problemstilling som inkluderer ett konkret forskningsspørsmål, planlegge og utføre et forskningsprosjekt, kunne velge relevant metode og samle inn data, kunne finne fram til relevant teori og anvende teorien i analysen av data, og kunne drøfte analysen i forhold til problemstilling, besvare forskningsspørsmålet og ta ett kritisk blikk på egen forskning (validitet, reliabilitet og etiske spørsmål)

 

Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten

  • kunne reflektere over og videreutvikle egen matematikkundervisning

  • kunne videreutvikle en profesjonell holdning og vise evnen til kritisk tenking over faglig, profesjonsetiske og fag- og utdanningspolitiske spørsmål

  • ha et bevisst forhold til etiske problemstillinger knyttet til forskning, herunder personvern, kildekritikk og kildesitering.

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjent praksis

  • Godkjent obligatorisk deltakelse i undervisningen (80%)

  • Bestått presentasjon av forskningsprosjekt. Det vises til nærmere beskrivelse av forskningsprosjektet i egen instruks.

  • Godkjente arbeidskrav for ettfagsstudenter. Nærmere beskrivelse vil bli gitt ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er i stor grad bygd opp omkring seminarform hvor studentene etter tur blir engasjert i framlegging og diskusjon av aktuelle temaer i emnet. Andre viktige arbeidsformer i emnet er fellesundervisning, gruppearbeid og veiledningssamtale. Studentene vil også få ansvar for å planlegge og gjennomføre undervisning for hverandre med utgangspunkt i varierte undervisningsformer.

Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.

Da emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen.

Studenten skal i løpet av semesteret gjennomføre sitt planlagte forskningsprosjekt. Det innebærer at studenten foretar datainnsamling i forbindelse med praksis, og bearbeider og analyserer dataene opp mot relevant teori. Presentasjon av forskningsprosjektet beskrives i egen instruks.

Studenten skal formidle forskningsresultatene på en strukturert og vitenskapelig måte i en skriftlig fordypningsoppgave. Studenten skal legge frem et selvvalgt pensum som er relevant for fordypningsoppgaven.

Studentene skal ha seks ukers praksis i videregående skole.

Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen, vektes 50%. Skriftlig fordypningsoppgave, vektes 50%. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
MA-113 – Fagdidaktikk i matematikk for ettfagsstudenter 15
MA-448 – Fordypningsoppgave for ettfagsstudenter – matematikk 7.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:35:17