Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk eller Engelsk

Innhold

Emnet består av to deler.

Del 1 av emnet gir en introduksjon til ulike arbeidsmåter i matematikk relatert til gjeldende læreplan. Det inngår egenrefleksjon og diskusjon av litteratur i matematisk problemløsning og matematisk modellering. Arbeidsmåtene inkluderer individuelt arbeid og samarbeid om matematisk problemløsning og matematisk modellering fra et pedagogisk synspunkt, på ulike områder i matematikk og på områder som anvender matematikk. Emnet fokuserer på ressurser og oppgaver lærere kan ta i bruk for å drive utforskende matematikkundervisning. Det arbeides med sentrale begreper i matematisk tenkemåte, trening i prosessbeskrivelse, kommunikasjon av egne tenkemåter og løsninger i matematisk problemløsning og modellering, løsningsbeskrivelse og egenrefleksjon ved jevnt arbeid gjennom hele semesteret med skriving av Notatbok. Det inngår studentpresentasjon av to oppgaver fra Notatboka, en i problemløsning (individuelt) og en i matematisk modellering (gruppe).

Del 2 av emnet er en forberedelse til masteroppgaven. Krav til masterprosjekt og formulering av prosjektplan inngår.

 

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene

  • kunne bruke og vurdere ulike arbeidsmåter i lys av gjeldende læreplaner i matematikk og eksisterende matematiske praksiser

  • ha avansert kunnskap om problemløsning, matematisk modellering og utforskning og skal kunne kommunisere denne med vekt på så vel prosess som sluttprodukt

  • kunne tilpasse eller designe matematikkoppgaver for matematisk problemløsning, modellering og utforskning.

  • kunne formidle en reflektert holdning til egen, andre studenters og elevers matematiske tenkemåte

  • kunne planlegge og presenterer prosjektplan for masteroppgaven i matematikkdidaktikk

Vilkår for å gå opp til eksamen

Alle obligatoriske aktiviteter inkludert prosjektplan for masteroppgave må være godkjent, se Canvas for mer informasjon.

Undervisnings- og læringsformer

Arbeidsmåtene inkluderer individuelt arbeid og samarbeid ved problemløsning og matematisk modellering fra et pedagogisk synspunkt på ulike områder i matematikk.

Seminartimer, gruppearbeid og veiledning av studentenes skriveprosess. Obligatoriske innleveringer og krav om oppmøte til deler av undervisningen. "Notatbok om problemløsning og modellering", og muntlige presentasjoner inngår, se Canvas for mer informasjon. Ved behov kan emnet undervises på engelsk. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Opptakskrav for enkeltemnestudenter: Som for matematikk masterprogram eller 2-årig grunnskolelærer masterprogram

Eksamen

Individuell skriftlig notatbok (teller 40 %). Gradert karakter

En muntlig individuell eksamen (teller 40 %). Gradert karakter.

En gruppepresentasjon (teller 20 %). Gradert karakter.

Kriterier for vurdering av eksamener gis i emnet og på Canvas. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
MA-413 – Arbeidsmetoder i matematikk 10
MA-440 – Problembasert matematikkopplæring 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:35:14