Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Engelsk

Innhold

Emnet gir en introduksjon til forskning på matematikkopplæring som synliggjør relevansen for matematikkopplæring i skolen. Emnet består av to hoveddeler:

Del 1 omfatter praktiske og etiske aspekter ved forskning, metoder, begrunnelse for metodevalg og deres underliggende forutsetninger. I særdeleshet vil kvalitative forskningsmetoder og systematisk bruk av disse i forskning på læring av matematikk bli diskutert. En introduksjon til forskningsparadigmer inngår i emnet.

Del 2 har fokus på elevers læring, oppgaveutforming og om sosial interaksjon og kommunikasjon i matematikkundervisning. I emnet diskuteres elevers utvikling når det gjelder å løse matematiske oppgaver og ulike kvalitative aspekt ved matematisk kompetanse som begrepsforståelse og ulike tilnærminger til matematikkundervisning. Sosiale og kulturelle verdier tas også opp. Vi vil diskutere ulike kjennetegn ved oppgaver, deres design og deres bruk i forskning. Evne til å søke opp relevant forskningslitteratur fra baser og internett vektlegges. Emnet vektlegger diskusjon og spesielt analyse av litteratur og empiriske data. Litteraturen tar opp teoretiske og metodologiske tilnærminger, funn, konklusjoner og pedagogiske implikasjoner relevante for matematikkopplæring i skolen. Emnet er i seg selv forskningsbasert og inkluderer utvikling av et prosjekt om matematikkopplæring i tilknytning til arbeidslivet og skolen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten

  • ha blitt introdusert til matematikkdidaktikk som et forskningsfelt

  • ha tilegnet seg en forskningstilnærming til å avdekke endringer og løse utfordringer som oppstår i klasserommet

  • ha innsikt i sammenhengen mellom praksis, forskning, teorier og metoder i klasseromskonteksten, spesielt hvordan oppgaver former elevenes aktivitet

  • ha opparbeidet seg en kritisk bevissthet om praktiske og etiske sider ved forskningsarbeid og metoder

  • ha innsikt i og kunne anvende ulike forskningsmetoder relevante for klasseromsforskning i matematikk, med spesiell vekt på kvalitative metoder

  • kunne bruke ulike forskningsbaser og elektroniske søkeverktøy til å finne relevant forskningslitteratur

Vilkår for å gå opp til eksamen

Studenter må ha godkjent frammøte og godkjente presentasjoner for å kunne ta eksamen. Se Canvas for mer informasjon.

Undervisnings- og læringsformer

Seminartimer, arbeid i smågrupper, forelesninger og obligatoriske student presentasjoner av (1) en forskningsartikkel og (2) prosjektoppgaven. Krav om frammøte til deler av undervisningen (informasjon gis i Canvas ved semesterstart). Studentene vil bli engasjert i didaktiskt, forskningsbasert arbeid med elever. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilbys som enkeltemne

Ja, Med forbehold om ledig plass/kapasitet.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Opptakskrav for enkeltemnestudenter: Fullført 60 studiepoeng i matematikk

Eksamen

3-timers digital skriftlig eksamen teller 1/3 og en skriftlig prosjektoppgave teller 2/3 av sluttkarakter i emnet. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
MA-404 – Læring og undervisning av matematikk 10
MA-442 – Læring og undervisning i matematikk 7.5
MA-446 – Matematikkundervisning og ulike perspektiver på læring 7.5
MA-410 – Forskningsmetoder i matematikkdidaktikk 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:35:13