Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Engelsk og norsk

Forkunnskapskrav

Lektorstudenter: Bestått progresjonskrav for studieprogrammet.

Innhold

Emnet gir en teoretisk innføring i forskning på bruk av digitale verktøy i læring og undervisning av matematikk. Studentene gis praktisk erfaring med bruk av utvalgte verktøy og standardprogram relevante for matematikkopplæring i skolen. I tillegg gir emnet avanserte kunnskaper om vurdering av digitale verktøy i matematikkopplæringen, blant annet ved at studentene planlegger og reflekterer over bruken av digitale verktøy i skolen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene:

  • ha kunnskap om ulike typer av digitale verktøy relevant for matematikkundervisning i skolen

  • kunne vurdere muligheter og begrensninger ("affordances and constraints") med digitale verktøy i matematikkundervisning.

  • kunne vurdere forskningsresultater om bruk og innvirkninger av digitale verktøy i undervisning på en bevisst og kritisk måte for å fremme læringsmål

  • ha planlagt en undervisningsaktivitet med digitale verktøy, og vurdert aktivitetens begrensninger og muligheter med støtte i litteratur

  • ha brukt spørreskjema, intervjuet, eller observert elever/voksne i arbeid med undervisningsaktiviteten

Vilkår for å gå opp til eksamen

Obligatoriske innleveringer må være godkjent og obligatorisk frammøte må være godkjent, se Canvas for mer informasjon.

Undervisnings- og læringsformer

Seminartimer, arbeid i smågrupper og med digitale verktøy. Obligatoriske innleveringer og krav om oppmøte til deler av undervisningen. Utvikling av undervisningsaktiviteter med digitale verktøy med innlevering av rapport. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 200 timer

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilbys som enkeltemne

Ja, Med forbehold om ledig plass/kapasitet.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Opptakskrav for enkeltemnestudenter: Som matematikk masterprogram

Eksamen

Skriftlig gruppe rapport om planlegging og implementering av undervisningsaktivitet med digitale verktøy, og vurdering av aktivitetens begrensninger og muligheter med støtte i litteratur. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
MA-411 – Moderne teknologi i matematikk - undervisningen 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:35:13