Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Matematikk 1 for trinn 5-10, eller tilsvarende.

Innhold

Faglig fordypning i funksjonslære og geometri, med vekt på argumentasjonsformer og logisk oppbygning av fagområdene - men også utforskning, med og uten digitale hjelpemidler. Bruk av dynamisk matematikkprogram, for tiden GeoGebra. Didaktikk med vekt på kunnskap om matematikkdidaktisk forskning, og egen FoU-oppgave knyttet til praksis.

Faget i praksis

Læreren som både matematiker og didaktiker. Oppøve ferdigheter som beskrevet nedenfor i læringsutbyttet. FoU-arbeid knyttet til egen undervisning i praksis: Problemstilling, datainnsamling, refleksjon med bakgrunn i matematikkdidaktisk litteratur, rapportskriving og formidling.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Etter fullført emne har studenten kunnskap

  • om euklidsk geometri; grunnleggende antakelser, sentrale teoremer og bevis og anvendelser

  • om funksjonslære; elementære funksjoner, samt noe om derivasjon og integrasjon, med vekt på modellering og anvendelser

  • om digitale verktøy, inkludert dynamisk matematikkprogram, i arbeidet med geometri og funksjoner

  • om matematikkdidaktisk forskning knyttet til noen utvalgte tema; både med hensyn til metoder, resultater og tilpasset opplæring

FERDIGHETER

Etter fullført emne kan studenten

  • gi elever gode eksempler, gode forklaringer og god veiledning knyttet til matematiske begreper, beregninger og utforskningsoppgaver på trinn 5-10 med bakgrunn i dybdekunnskap innen geometri og funksjonslære

  • planlegge og analysere undervisningssituasjoner med vekt på matematisk argumentasjon, både med og uten bruk av digitale hjelpemidler, og tilpasset ulike elevbehov

  • planlegge, bruke og reflektere didaktisk om bruk av ulike læremidler, inkludert bruk av dynamisk matematikkprogram, i matematikkundervisning

  • formulere en problemstilling, planlegge og gjennomføre feltarbeid, skrive og presentere en matematikkdidaktisk FoU-oppgave med utgangspunkt i praksiserfaringer og med støtte i kritisk bruk av matematikkdidaktisk litteratur

GENERELL KOMPETANSE

Etter fullført emne kan studenten

  • reflektere over lærings- og undervisningsutfordringer og bruk av læremidler, gjennom å trekke veksler på dybdekunnskaper i matematikk, didaktisk forskning og generell pedagogikk

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • godkjent obligatorisk undervisning (inkludert fellessamlinger)

  • godkjente obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart og levert inn FoU-oppgaven.

  • godkjent praksis (for enkeltemnestudentene krav om godkjent didaktisk arbeid)

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, arbeid i grupper, framføringer, tester og andre skriftlige oppgaver. Det inngår 15 dager praksis for grunnskolelærerstudenter, inkludert arbeid med FoU-oppgave. Enkeltemnestudenter skal utføre et didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis. Arbeidsformene inkluderer arbeid med digitale verktøy. Krav om minimum 70 % obligatorisk deltakelse, og krav til innleveringer og tester (oppgis i Canvas ved studiestart). Totalt arbeidsomfang: 800 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

For enkeltemnestudenter: fullført lærerutdanning rettet inn mot grunnskolen/videregående opplæring, samt eventuelle forkunnskapskrav.

Eksamen

Deleksamen 1: 6-timers skriftlig eksamen i geometri. Bokstavkarakter. Teller 1/3 av totalkarakteren.

Deleksamen 2: 6-timers skriftlig eksamen i funksjonslære. Bokstavkarakter. Teller 1/3 av totalkarakteren.

Deleksamen 3: Muntlig eksamen; dels knyttet til FoU-oppgaven og dels knyttet til de didaktiske temaene som er behandlet. Bokstavkarakter. Teller 1/3 av totalkarakteren.

Annen informasjon

Det blir ikke opptak for enkeltemne studenter høsten 2019.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
MA-148 – Matematikk 2: Geometri (5.-10. trinn) 10
MA-149 – Matematikk 2: Statistikk og matematikkdidaktisk forskning (5.-10. trinn) 10
MA-147 – Matematikk 1: Funksjonslære (5.-10. trinn) 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:35:10