Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, som består av fagdidaktikk i ett eller to fag, pedagogikk og praksis.

 

Emnet i matematikkdidaktikk er inndelt i tre hovedområder:

  • Skolen i samfunnet og faget i skolen

  • Elevkunnskap og lærerrollen

  • Undervisning og læring

 

Skolen i samfunnet og faget i skolen tar opp fagets egenart og forholdet mellom vitenskapsfaget og skolefaget, naturfag som et dannelsesfag, læreplanverket og øvrige styringsdokumenter. Holdninger til og prestasjoner i naturfag i norsk skole vil bli belyst gjennom analyse av internasjonale undersøkelser gjort på dette området.

Elevkunnskap og lærerrollen tar opp lærerrollen og tilpasning av faglig innhold, kommunikasjon og arbeidsmåter til mangfoldet i elevenes forutsetninger. Praktisk-pedagogiske ferdigheter i klasseromsledelse og bygging av gode læringsmiljø står sentralt.

Undervisning og læring tar opp det spesifikke med matematikk som fag samt læringsteorier i relasjon til forståelse av matematikk. I tillegg vil fagdidaktiske teorier, arbeidsmåter, læringsstrategier og kjennskap til læremidler bli diskutert. Grunnleggende ferdigheter i faget, samt tverrfaglig arbeid, vil også bli drøftet.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter fullført emne skal studenten

  • ha kunnskap om læreplanverket for skolen, øvrige styringsdokumenter og spesielt dypere kunnskap i den matematikkspesifikke delen

  • ha kunnskap om matematiske prosesser (problemløsning, modellering, resonnement, symbolisering, bl.a.)

  • ha kunnskap om forståelse i matematikk

  • ha kunnskap om læring som tilegnelse

  • ha kunnskap om læring som deltakelse

  • ha kunnskap om digitale verktøy i matematikkundervisning

  • ha kunnskap om kommunikasjon i matematikklasserommet

  • ha kunnskap om undervisning som en kulturell praksis og undervisningsmetoder

  • ha kunnskap om undervisningsopplegg og oppgaver

  • ha kunnskap om vitenskapelig tenkemåte og metode i fag/fagdidaktikk

  • ha inngående kunnskap om forskningsprosessens ulike faser

 

Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten

  • kunne planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisnings aktiviteter i matematikk på ungdomstrinn med støtte i innsikt i læreplaner, faget og fagdidaktiske forskningsresultater

  • kunne tilpasse, variere, dokumentere og vurdere matematikkundervisning for å støtte elevenes interesse og motivasjon for matematikk

  • kunne planlegge og utarbeide et forskningsdesign med en forskbar problemstilling, metode og opplegg for datainnsamling

  • kunne veilede elever i vitenskapelig arbeid

 

Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten

  • kunne reflektere over og videreutvikle egen matematikkundervisning

  • kunne videreutvikle en profesjonell holdning og vise evnen til kritisk tenking over faglig, profesjonsetiske og fag- og utdanningspolitiske spørsmål

  • ha forskningsetisk kompetanse

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjent praksis

  • Obligatorisk deltakelse i undervisningen (80%).

  • Obligatorisk deltakelse på oppstartskurs

  • Bestått tverrfaglig oppgave i pedagogikk og fagdidaktikk

  • Godkjente arbeidskrav for ettfagsstudenter. Nærmere beskrivelse vil bli gitt ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er i stor grad bygd opp omkring seminarform hvor studentene etter tur blir engasjert i framlegging og diskusjon av aktuelle temaer i emnet. Andre viktige arbeidsformer i emnet er fellesundervisning, gruppearbeid og veiledningssamtale. Studentene vil også få ansvar for å planlegge og gjennomføre undervisning for hverandre med utgangspunkt i varierte undervisningsformer.

Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.

Da emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen.

Studenten skal gjennomføre en tverrfaglig oppgave med pedagogikk.

Studenten skal i løpet av semesteret planlegge et forskningsprosjekt og utarbeide en plan for gjennomføring av forskningsarbeidet (forskningsdesign). Planen skal inneholde problemstilling, angivelse av relevant teori, samt metode og opplegg for datainnsamling.

Studentene skal ha seks ukers praksis, primært på ungdomstrinnet.

Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen, vekting 70%. Skriftlig oppgave (forskningsdesign), vekting 30%. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
MA-113 – Fagdidaktikk i matematikk for ettfagsstudenter 15
MA-448 – Fordypningsoppgave for ettfagsstudenter – matematikk 7.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:35:06