MA-175 Fagdidaktikk i matematikk 1
- Studiepoeng:
- 7.5
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Emneansvarlig:
- Jorunn Reinhardtsen
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, som består av fagdidaktikk i ett eller to fag, pedagogikk og praksis.
Emnet i matematikkdidaktikk er inndelt i tre hovedområder:
-
Skolen i samfunnet og faget i skolen
-
Elevkunnskap og lærerrollen
-
Undervisning og læring
Skolen i samfunnet og faget i skolen tar opp fagets egenart og forholdet mellom vitenskapsfaget og skolefaget, naturfag som et dannelsesfag, læreplanverket og øvrige styringsdokumenter. Holdninger til og prestasjoner i naturfag i norsk skole vil bli belyst gjennom analyse av internasjonale undersøkelser gjort på dette området.
Elevkunnskap og lærerrollen tar opp lærerrollen og tilpasning av faglig innhold, kommunikasjon og arbeidsmåter til mangfoldet i elevenes forutsetninger. Praktisk-pedagogiske ferdigheter i klasseromsledelse og bygging av gode læringsmiljø står sentralt.
Undervisning og læring tar opp det spesifikke med matematikk som fag samt læringsteorier i relasjon til forståelse av matematikk. I tillegg vil fagdidaktiske teorier, arbeidsmåter, læringsstrategier og kjennskap til læremidler bli diskutert. Grunnleggende ferdigheter i faget, samt tverrfaglig arbeid, vil også bli drøftet.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten
-
ha kunnskap om læreplanverket for skolen, øvrige styringsdokumenter og spesielt dypere kunnskap i den matematikkspesifikke delen
-
ha kunnskap om matematiske prosesser (problemløsning, modellering, resonnement, symbolisering, bl.a.)
-
ha kunnskap om forståelse i matematikk
-
ha kunnskap om læring som tilegnelse
-
ha kunnskap om læring som deltakelse
-
ha kunnskap om digitale verktøy i matematikkundervisning
-
ha kunnskap om kommunikasjon i matematikklasserommet
-
ha kunnskap om undervisning som en kulturell praksis og undervisningsmetoder
-
ha kunnskap om undervisningsopplegg og oppgaver
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten
-
kunne planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisnings -aktiviteter i matematikk på ungdomstrinn med støtte i innsikt i lærerplaner, faget og fagdidaktiske forskningsresultater
-
kunne tilpasse, variere, dokumentere og vurdere matematikkundervisning for å støtte elevenes interesse og motivasjon til matematikk
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten
-
kunne reflektere over og videreutvikle egen matematikkundervisning
-
kunne videreutvikle en profesjonell holdning og vise evnen til kritisk tenking over faglig, profesjonsetiske og fag- og utdanningspolitiske spørsmål
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
Godkjent praksis
-
Obligatorisk deltakelse i undervisningen (80%)
-
Obligatorisk deltakelse på oppstartskurs
-
For studenter som har valgt faget som fag 1: Bestått skriftlig arbeidskrav.
-
For studenter som har valgt faget som fag 2: Bestått tverrfaglig oppgave i pedagogikk og fagdidaktikk
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er i stor grad bygd opp omkring seminarform hvor studentene etter tur blir engasjert i framlegging og diskusjon av aktuelle temaer i emnet. Andre viktige arbeidsformer i emnet er fellesundervisning, gruppearbeid og veiledningssamtale. Studentene vil også få ansvar for å planlegge og gjennomføre undervisning for hverandre med utgangspunkt i varierte undervisningsformer.
Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.
Da emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen, inkludert oppstartskurs.
Studenter som har valgt faget som fag 2 skal gjennomføre en tverrfaglig oppgave med pedagogikk. Studenter som har valgt faget som fag 1 skal gjennomføre et skriftlig arbeidskrav.
Studentene skal ha seks ukers praksis, primært på ungdomstrinnet.
Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 200 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Eksamen
Individuell muntlig eksamen. Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
MA-112 – Fagdidaktikk i matematikk for tofagsstudenter | 7.5 |
MA-167 – Fagdidaktikk i matematikk 1 (for trinn 8-13) | 7.5 |