Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, som består av fagdidaktikk i ett eller to fag, pedagogikk og praksis.

 

Emnet i matematikkdidaktikk er inndelt i tre hovedområder:

  • Skolen i samfunnet og faget i skolen

  • Elevkunnskap og lærerrollen

  • Undervisning og læring

 

Skolen i samfunnet og faget i skolen tar opp fagets egenart og forholdet mellom vitenskapsfaget og skolefaget, naturfag som et dannelsesfag, læreplanverket og øvrige styringsdokumenter. Holdninger til og prestasjoner i naturfag i norsk skole vil bli belyst gjennom analyse av internasjonale undersøkelser gjort på dette området.

Elevkunnskap og lærerrollen tar opp lærerrollen og tilpasning av faglig innhold, kommunikasjon og arbeidsmåter til mangfoldet i elevenes forutsetninger. Praktisk-pedagogiske ferdigheter i klasseromsledelse og bygging av gode læringsmiljø står sentralt.

Undervisning og læring tar opp det spesifikke med matematikk som fag samt læringsteorier i relasjon til forståelse av matematikk. I tillegg vil fagdidaktiske teorier, arbeidsmåter, læringsstrategier og kjennskap til læremidler bli diskutert. Grunnleggende ferdigheter i faget, samt tverrfaglig arbeid, vil også bli drøftet.

Læringsutbytte

Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten

  • ha kunnskap om læreplanverket for skolen, øvrige styringsdokumenter og spesielt dypere kunnskap i den matematikkspesifikke delen

  • ha kunnskap om matematiske prosesser (problemløsning, modellering, resonnement, symbolisering, bl.a.)

  • ha kunnskap om forståelse i matematikk

  • ha kunnskap om læring som tilegnelse

  • ha kunnskap om læring som deltakelse

  • ha kunnskap om digitale verktøy i matematikkundervisning

  • ha kunnskap om kommunikasjon i matematikklasserommet

  • ha kunnskap om undervisning som en kulturell praksis og undervisningsmetoder

  • ha kunnskap om undervisningsopplegg og oppgaver

 

Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten

  • kunne planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisnings -aktiviteter i matematikk på ungdomstrinn med støtte i innsikt i lærerplaner, faget og fagdidaktiske forskningsresultater

  • kunne tilpasse, variere, dokumentere og vurdere matematikkundervisning for å støtte elevenes interesse og motivasjon til matematikk

 

Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten

  • kunne reflektere over og videreutvikle egen matematikkundervisning

  • kunne videreutvikle en profesjonell holdning og vise evnen til kritisk tenking over faglig, profesjonsetiske og fag- og utdanningspolitiske spørsmål

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjent praksis

  • Obligatorisk deltakelse i undervisningen (80%)

  • Obligatorisk deltakelse på oppstartskurs

  • For studenter som har valgt faget som fag 1: Bestått skriftlig arbeidskrav.

  • For studenter som har valgt faget som fag 2: Bestått tverrfaglig oppgave i pedagogikk og fagdidaktikk

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er i stor grad bygd opp omkring seminarform hvor studentene etter tur blir engasjert i framlegging og diskusjon av aktuelle temaer i emnet. Andre viktige arbeidsformer i emnet er fellesundervisning, gruppearbeid og veiledningssamtale. Studentene vil også få ansvar for å planlegge og gjennomføre undervisning for hverandre med utgangspunkt i varierte undervisningsformer.

Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.

Da emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen, inkludert oppstartskurs.

Studenter som har valgt faget som fag 2 skal gjennomføre en tverrfaglig oppgave med pedagogikk. Studenter som har valgt faget som fag 1 skal gjennomføre et skriftlig arbeidskrav.

Studentene skal ha seks ukers praksis, primært på ungdomstrinnet.

Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 200 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
MA-112 – Fagdidaktikk i matematikk for tofagsstudenter 7.5
MA-167 – Fagdidaktikk i matematikk 1 (for trinn 8-13) 7.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:35:06