Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Sentrale emner i matematikk på mellomtrinnet. Drøftinger av problemstillinger knyttet til læring og undervisning av matematikk på mellomtrinnet. Kartlegging og vurdering. Bruk av ulike arbeidsmåter, læremidler og digitale verktøy.

 

Faget i praksis

Læreren som både formidler og veileder. Oppøve ferdigheter som beskrevet ovenfor i læringsutbyttet. Erfaringsdeling i etterkant av praksisperioden.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Etter fullført emne har studenten kunnskap om

  • geometri, måling, beskrivende statistikk, kombinatorikk og sannsynlighetsregning

  • ulike kartleggingsmetoder

  • ulike observasjons- og vurderingsmåter

  • matematikkvansker og affektive sider ved matematikkfaget

  • bruk av digitale verktøy i matematikk, inkludert dynamisk geometriprogram

  • ulike arbeidsmåter og læremidler, digitale og andre, knyttet til matematikkundervisning - samt muligheter og begrensninger knyttet til disse

  • matematikkfagets innhold på ungdomstrinnet og om overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn

  • grunnleggende prinsipper i programmering

 

FERDIGHETER

Etter fullført emne kan studenten

  • planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på mellomtrinnet

  • bruke og vurdere ulike kartleggingsmetoder, observasjons- og vurderingsmåter i matematikkundervisningen

  • bruke et digitalt verktøy i geometri

  • bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon på mellomtrinnet

  • forebygge og oppdage matematikkvansker samt tilrettelegge for mestring hos alle elever, også de høyt presterende elevene

 

GENERELL KOMPETANSE

Etter fullført emne kan studenten

  • reflektere didaktisk omkring undervisning av sentrale emner i matematikk på trinn 1-7, samt reflektere helhetlig over elevers totale læringssituasjon - og således være mer enn bare en matematikklærer

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • godkjent obligatorisk undervisning (inkludert fellessamlinger)

  • godkjente obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart

  • godkjent praksis (for enkeltemnestudentene krav om godkjent didaktisk arbeid)

Undervisnings- og læringsformer

Fellesforelesninger, arbeid i grupper, framføringer, tester og andre skriftlige oppgaver. Det inngår 15 dager praksis for grunnskolelærerstudenter. Enkeltemnestudenter skal utføre et didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis. Arbeidsformene inkluderer arbeid med digitale verktøy. Krav om minimum 70 % tilstedeværelse og krav til innleveringer og tester. Enkeltemnestudenter er fritatt fra kravet om 70 % tilstedeværelse, men må delta på obligatoriske innleveringer og tester, samt det som kreves for å gjennomføre obligatoriske innleveringer. Mer informasjon gis ved semesterstart. Totalt arbeidsomfang: 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilbys som enkeltemne

Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

For enkeltemnestudenter: fullført lærerutdanning

Eksamen

5-timers skriftlig eksamen. Bokstavkarakterer.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
MA-145 – Matematikk 1: Grunnkurs B (trinn 1-7) 15
MA-182 – Innføringsemne 2 i matematikk 15
MA-190 – Innføringsemne i matematikk for mellomtrinnet 15
MA-141 – Matematikk for allmennlærere 2 10
MA-140 – Matematikk for allmennlærere 1 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:39:32