Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Sentrale matematiske emner på mellom- og ungdomstrinnet, med særskilt vekt på algebra. Bruk av digitale verktøy. Drøfting av problemstillinger knyttet til læring og undervisning av matematikk på mellom- og ungdomstrinnet. Vekt på betydningen av utforskning av sammenhenger mellom tall, og hvordan generalisering av egenskaper ved tall legger til rette for algebraisk tenking.

Faget i praksis
Læreren som både formidler og veileder i matematikk. Oppøve ferdigheter som beskrevet ovenfor i læringsutbyttet. Erfaringsdeling i etterkant av praksisperioden.

Læringsutbytte

KUNNSKAP
Etter fullført emne har studenten kunnskap om

  • algebraens sentrale betydning i matematikk, både som språk og verktøy, hva som kjennetegner algebraisk tenkning og om hvordan algebra kan anvendes på hensiktsmessige måter i ulike situasjoner

  • tallsystemer og tallregning, med spesiell vekt på regning med brøk og desimaltall og prosentregning

  • ulike representasjoner og betydningen bruk av og overganger mellom representasjoner kan ha for elevers læring

  • funksjonsbegrepet, med vekt på ulike representasjonsformer

  • målinger og beregninger, med vekt på geometri

  • sannsynlighetsbegrepet og enkle sannsynlighetsberegninger

  • beskrivende statistikk

  • bruk av ulike læremidler, både digitale verktøy, inkludert regneark og digitale nettressurser og andre læremidler samt muligheter og begrensninger ved slike læremidler

  • matematikkfagets innhold i grunnskolen og i overgangen til videregående, slik det er beskrevet i gjeldende planer, og om fagets vurderingsordninger

  • grunnleggende ferdigheter slik de omtales i læreplanverket for skolen og hvordan de kommer til uttrykk i matematikkfaget i skolen

  • ulike arbeidsmåter og læremidler, digitale og andre, knyttet til matematikkundervisning - samt muligheter og begrensninger knyttet til disse

  • matematikkvansker og affektive sider ved matematikkfaget

  • enkelte norske matematikkdidaktiske nettsteder og -tidsskrifter

  • grunnleggende prinsipper i programmering

 

FERDIGHETER
Etter fullført emne kan studenten

  • gi elever gode eksempler, gode forklaringer og god veiledning knyttet til matematiske begreper, beregninger og utforskningsoppgaver på trinn 5-10

  • bruke matematikkdidaktiske teorier som støtte for å planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning på trinn 5-10, og kan anvende ulike arbeidsmåter og ulike læremidler, digitale og andre, med fokus på å være en god leder i undervisningssituasjonen

  • analysere og vurdere elevers argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring

  • vurdere elevers måloppnåelse, både uformelt og gjennom bruk av prøver

  • forebygge og oppdage matematikkvansker samt tilrettelegge for mestring hos alle elever, også de høyt presterende elevene

 

GENERELL KOMPETANSE
Etter fullført emne kan studenten

  • reflektere didaktisk omkring undervisning av sentrale emner i matematikk på trinn 5-10, samt reflektere helhetlig over elevers totale læringssituasjon - og således være mer enn bare en matematikklærer

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • godkjent obligatorisk undervisning (inkludert fellessamlinger)

  • godkjente obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart

  • godkjent praksis (for enkeltemnestudentene krav om godkjent didaktisk arbeid)

Undervisnings- og læringsformer

Fellesforelesninger, arbeid i grupper, framføringer, tester og andre skriftlige oppgaver. Det inngår 20 dager praksis for grunnskolelærerstudenter. Enkeltemnestudenter skal utføre et didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis. Arbeidsformene inkluderer arbeid med digitale verktøy. Krav om minimum 70 % tilstedeværelse og krav til innleveringer og tester. Enkeltemnestudenter er fritatt fra kravet om 70 % tilstedeværelse, men må delta på obligatoriske innleveringer og tester, samt det som kreves for å gjennomføre obligatoriske innleveringer. Mer informasjon gis ved semesterstart. Totalt arbeidsomfang: 800 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

For enkeltemnestudenter: fullført lærerutdanning

Eksamen

Deleksamen 1: 6-timers skriftlig eksamen; i hovedsak matematisk kompetanse. Bokstavkarakter. Teller 1/2 av totalkarakteren.

Deleksamen 2: Muntlig eksamen; både matematikkdidaktisk og matematisk kompetanse. Bokstavkarakter. Teller 1/3 av totalkarakteren.

Deleksamen 3: Nasjonalt gitt skriftlig eksamen (4 timer) i temaet algebraisk tenkning. Bokstavkarakter. Teller 1/6 av totalkarakteren.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
MA-146 – Matematikk 1: Grunnkurs (5.-10. trinn) 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:35:05