Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet er en del av lektorutdanningens profesjonsfag, som består av fagdidaktikk i to fag, pedagogikk og praksis.

 

Innholdet i emnet er inndelt i tre hovedområder:

  • Skolen i samfunnet og faget i skolen

  • Elevkunnskap og lærerrollen

  • Undervisning og læring

 

Skolen i samfunnet og faget i skolen tar opp matematikkfagets egenart og legitimering som skolefag, læreplanverket og øvrige styringsdokumenter med særlig vekt på matematikkfaget.

Elevkunnskap og lærerrollen tar opp matematikklærerrollen og tilpasning av kommunikasjon, innhold og arbeidsmåter til mangfoldet i elevenes forutsetninger.

Undervisning og læring tar opp læring og forståelse av matematikk, diagnostisk undervisning, problemløsning som arbeidsmåte og bruk av læremidler i matematikkundervisning. Med utgangspunkt i studentenes kunnskaper i matematikk og grunnleggende innsikt i fagets didaktikk vil emnet videre fokusere på fagdidaktisk refleksjon og praktisk øvelse i form av planlegging, gjennomføring, tilpassing og vurdering av matematikkundervisning på ungdomstrinnet.

 

Læringsutbytte

Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten

  • ha kunnskap om læreplanverket for skolen, øvrige styringsdokumenter og spesielt dypere kunnskap i den matematikkspesifikke delen

  • ha kunnskap om forståelse i matematikk

  • ha kunnskap om matematiske prosesser i skolematematikken, med inngående kjennskap til prosessene utforsking og problemløsning, og representasjon og kommunikasjon

  • ha kunnskap om undervisning som en kulturell praksis og kunne reflektere over fagets utvikling i skolen fra ett internasjonalt perspektiv, e.g. ut ifra kunnskaper om internasjonal prøver, fagdidaktiske trender og innflytelsesrike læreplaner (NCTM)

  • ha kunnskap om digitale verktøy i matematikkundervisning

  • ha kunnskap om hensiktsmessige normer og former for kommunikasjon i et prosessorientert matematikklasserom

  • ha kunnskap om undervisningsmetoder

  • ha kunnskap om undervisningsopplegg og oppgaver

Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten

  • kunne planlegge og diskutere undervisningsaktiviteter i matematikk med støtte i innsikt i læreplaner, fag og fagdidaktikk

  • kunne diskutere og reflektere rundt forståelse i matematikk og vise til karaktertrekk og kvaliteter ved opplegg og oppgaver som legger til rette for at elever kan utvikle relasjonsforståelse i undervisning

  • kunne velge ut/lage oppgaver og opplegg som legger til rette for elevers kompetanseutvikling i matematisk utforsking og problemløsning og representasjon og kommunikasjon i undervisning

  • kunne bruke matematikkdidaktiske ressurser for å legge til rette for utvikling av hensiktsmessige normer og kommunikasjon i et prosessorientert klasserom

  • kunne reflekter over muligheter og utfordringer ved bruk av digitale verktøy i matematikkundervisning og peke på didaktiske grep for å legge til rette for elevers instrumentering og utvikling av begrepsforståelse i arbeid med digitale verktøy

  • kunne diskutere undervisningsmetoder i ulike land og peke på samspillet mellom elev, lærer og matematikken når disse tas i bruk

 

Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten

  • redegjøre og grunnleggende reflektere didaktisk om sentrale faglige emner på ungdomstrinnet

Vilkår for å gå opp til eksamen

Obligatorisk frammøte (80 %). Det opplyses ved studiestart hvilke deler av emnet som er obligatorisk. For studenter som tar matematikk som fag 1, er i tillegg bestått skriftlig arbeidskrav vilkår for å gå opp til eksamen. For studenter som tar matematikk som fag 2, er i tillegg godkjent tverrfaglig oppgave vilkår for å gå opp til eksamen.

 

Godkjent praksis

 

 

 

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er i stor grad bygd opp omkring seminarformen hvor studentene etter tur blir engasjert i framlegging og diskusjon av aktuelle temaer i emnet. Andre viktige arbeidsformer i emnet er fellesundervisning, gruppearbeid, og veiledningssamtale. Studentene vil også få ansvar for å planlegge og gjennomføre undervisning for hverandre, med utgangspunkt i varierte undervisningsformer.

Det inngår 6 uker med praksis på ungdomstrinnet. Studenter som tar matematikk som fag 2 (årsenhet) gjennomfører en tverrfaglig oppgave sammen med pedagogikk. Studenter som har valgt matematikk som fag 1 (masterfag) skal gjennomføre et skriftlig arbeidskrav.

Da emnet er en del av profesjonsfaget, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være obligatorisk oppmøte på en del av studiet. Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper - en betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.

Forventet arbeidsomfang er rundt 200 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen. Gradert karakter. Se Canvas for mer informasjon.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
MA-112 – Fagdidaktikk i matematikk for tofagsstudenter 7.5
MA-175 – Fagdidaktikk i matematikk 1 7.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:35:04