Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Fullført og bestått minimum 60 studiepoeng fra de to første studieårene.

Barns utvikling, lek og læring (20 studiepoeng) skal inngå i disse.

Anbefalte forkunnskaper

Samfunn, religion, livssyn og etikk

Språk tekst og matematikk

Kunst, kultur og kreativitet

Natur, helse og rørsle

Innhold

Kunnskapsområdet tematiserer pedagogisk ledelse i barnehagen, personalledelse og ledelse av endrings- og utviklingsprosesser i organisasjoner. I kunnskapsområdet vektlegges forståelse av hvordan lederhandlinger kan bidra til å styrke barnehagen som lærings- og utviklingsarena, og bidra til tydeliggjøring av profesjonens kjerneinnhold. Veiledning og ledelse av barns og medarbeideres læringsprosesser har en sentral plass, samt bruk av ulike metoder og verktøy som egner seg for å utforme strategier, igangsette og lede utviklingsarbeid. Kunnskapsområdet belyser endring og utvikling som skjer organisatorisk og individuelt knyttet til pedagogisk arbeid i barnehagen.

 

Kunnskapsbasen bygger på lærerutdanningsfagene pedagogikk og samfunnsfag. Undervisningen skal tydeliggjøre en barnehagepedagogisk tilnærming og fagdidaktisk forskning knyttet til kunnskapsområdet, der praksis inngår som en integrert del.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten:

  • har kunnskap om pedagogikkens og barnehagens historie, kultur og egenart, lover og andre styringsdokumenter

  • har kunnskap om relevant forsking, metoder og verktøy som grunnlag for ledelses- og utviklingsarbeid

  • har kunnskap om ledelse og veiledning av mennesker med ulik bakgrunn og ulike forutsetninger

  • har kunnskap om makt, medvirkning, mangfold og likeverd i demokratiske prosesser i barnehagen

  • har kunnskap om samarbeidsprosesser mellom barn, foresatte og personale

  • har kunnskap om eksterne samarbeidspartnere

 

FERDIGHETER

Studenten:

  • kan vise selvstendighet i å lede veilednings- og samarbeidsprosesser i utviklingsarbeid og pedagogisk arbeid med barn, personale og foresatte

  • kan anvende relevant forsking i utvikling av barnehagen og barnehagelærerprofesjonen

  • kan selvstendig og i samarbeid med andre planlegge, begrunne, gjennomføre, dokumentere og evaluere pedagogisk arbeid

  • kan ta i bruk egnede metoder og verktøy i arbeidet med utviklings- og læringsprosesser

  • kan reflektere over egen og barnehagens praksis i arbeidet med videreutvikling av barnehagelærerrollen og med profesjonsetikk

GENERELL KOMPETANSE

Studenten:

  • kan lede pedagogisk arbeid og ta beslutninger som fører til utvikling av barnehagens praksis

  • har relasjonell forståelse og kompetanse og mestrer kommunikasjon med barn, foresatte og personale

  • kan være i konstruktiv dialog med hjemmet og eksterne samarbeidspartnere

  • kan se hvordan strukturelle og kulturelle forhold legger rammer for ledelse og utviklingsarbeid

  • kan identifisere områder som krever utviklingsarbeid og kan vurdere hvilke ledelseshandlinger som er nødvendige for å realisere en ønsket utvikling

Vilkår for å gå opp til eksamen

For å kunne gå opp til eksamen må studentene ha bestått praksis og arbeidskrav, samt deltatt i den obligatoriske undervisningen.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen består av fellesforelesninger, seminartimer og gruppearbeid. Arbeidet med faget er knyttet opp til praksis og utviklingsarbeider. Studentenes arbeid med emnet er beregnet til rundt 400 timer.

 

I kunnskapsområdet inngår 3 ukers praksis. Oppgaver i praksis skal berike studentenes erfaring med tematikk som behandles i emnet Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid.

Praksis er en integrert del av arbeidet ved at studentene skal planlegge, gjennomføre og evaluere et konkret utviklingsarbeid i praksis. Innholdet bygger på den kompetansen studenten har opparbeidet seg gjennom arbeidet med de fem andre kunnskapsområdene.

Nærmere beskrivelse av innhold og progresjon i praksis finnes i semesterplaner og Praksisdokument for barnehagelærerutdanningen.

Studentevaluering

Emneevaluering gjennomføres som midtveisevaluering og i tråd med normalordningen i kvalitetssikringssystemet kapittel 2.1.1, dersom ikke andre opplysninger gis ved semesterstart.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

Hjemmeeksamen med gradert karakter. Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
LSU300K – Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid 15
LSU300D – Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:39:25