Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Undervisningsspråket er norsk.

Forkunnskapskrav

LFT104, LFT102 og LFT106

Innhold

Emnet sikter mot å gi en dypere forståelse for det særegne ved kortfilmen som estetisk uttrykk. Perspektivene er både analytiske og praktisk utøvende. Emnet gir trening i å analysere og vurdere kortfilmtekster, og gjennom små og store prosjekter vil teori og praksis virke gjensidig berikende.

Sentrale tema er:

  • variasjon i fortellemåte og sjanger

  • filmanalyse med redskaper som er spesifikke for kortformatet

  • manusutvikling

  • planlegging og opptaksrutiner

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

  • ha grunnleggende kunnskap om kortfilmens form og innhold

  • ha en bred filmanalytisk forståelse

  • beherske teoretisk begrepsapparat og kunne reflektere over egne og andres kunstneriske valg

  • kunne planlegge og gjennomføre et kortfilmprosjekt

Vilkår for å gå opp til eksamen

Det er tre arbeidskrav i emnet:

  • Godkjent gruppebasert filmproduksjon

  • Godkjent individuell skriftlig oppgave

  • Godkjent frammøte til obligatorisk undervisning i henhold til presiserte krav i semesterplanen, samt godkjente øvingsoppgaver

Undervisnings- og læringsformer

Undervisninga blir gitt i form av forelesninger, seminarer, filmvisninger, refleksjonsoppgaver, øvingsoppgaver og et større prosjekt. Et omfattende avsluttende prosjekt skal munne ut i en produksjon som skal kunne vises på nasjonale arenaer for kortfilm.

Det er obligatorisk oppmøte i 80 % av praktisk undervisning og øvingsoppgaver. Detaljert oversikt over obligatorisk oppmøte vil framgå av semesterplanen.

Emnet har et forventa arbeidsomfang på 400 timer.

Eksamen

Et kortfilmprodukt skapt i gruppe og en individuelt forfatta refleksjonsrapport vurderes med samla gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:34:57