LFT203 Kortfilmen
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Trond Arntzen
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Undervisningsspråket er norsk.
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Litteratur, film og teater, bachelorprogram
- Filmvitenskap og filmproduksjon, påbyggingsstudium
Undervisningsspråk
Undervisningsspråket er norsk.Forkunnskapskrav
LFT104, LFT102 og LFT106
Innhold
Emnet sikter mot å gi en dypere forståelse for det særegne ved kortfilmen som estetisk uttrykk. Perspektivene er både analytiske og praktisk utøvende. Emnet gir trening i å analysere og vurdere kortfilmtekster, og gjennom små og store prosjekter vil teori og praksis virke gjensidig berikende.
Sentrale tema er:
-
variasjon i fortellemåte og sjanger
-
filmanalyse med redskaper som er spesifikke for kortformatet
-
manusutvikling
-
planlegging og opptaksrutiner
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
-
ha grunnleggende kunnskap om kortfilmens form og innhold
-
ha en bred filmanalytisk forståelse
-
beherske teoretisk begrepsapparat og kunne reflektere over egne og andres kunstneriske valg
-
kunne planlegge og gjennomføre et kortfilmprosjekt
Vilkår for å gå opp til eksamen
Det er tre arbeidskrav i emnet:
-
Godkjent gruppebasert filmproduksjon
-
Godkjent individuell skriftlig oppgave
-
Godkjent frammøte til obligatorisk undervisning i henhold til presiserte krav i semesterplanen, samt godkjente øvingsoppgaver
Undervisnings- og læringsformer
Undervisninga blir gitt i form av forelesninger, seminarer, filmvisninger, refleksjonsoppgaver, øvingsoppgaver og et større prosjekt. Et omfattende avsluttende prosjekt skal munne ut i en produksjon som skal kunne vises på nasjonale arenaer for kortfilm.
Det er obligatorisk oppmøte i 80 % av praktisk undervisning og øvingsoppgaver. Detaljert oversikt over obligatorisk oppmøte vil framgå av semesterplanen.
Emnet har et forventa arbeidsomfang på 400 timer.
Eksamen
Et kortfilmprodukt skapt i gruppe og en individuelt forfatta refleksjonsrapport vurderes med samla gradert karakter.