KOM405 Teknologi og kommunikasjon
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Nils Martin Engebretsen
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Emnet handler om hvordan teknologiske endringer påvirker våre kommunikative praksiser. Hvordan kommuniserer vi gjennom sosiale medier? Hvordan påvirkes presse og offentlighet av digitaliseringen i samfunnet? Hvordan bruker vi fotografi, grafikk og video på nye måter i en digitalisert og nettbasert mediesituasjon?
Emnets fokus er rettet mot digitalisering og medieendring, og omfatter kommunikative praksiser både av privat, profesjonell og offentlig karakter. Det blir lagt vekt på å studere teknologiske og kommunikative endringer i lys av andre utviklingstrekk i samfunn og kultur.
Læringsutbytte
Etter endt emne skal studentene
Kunnskap:
-
ha innsikt i teorier om medieteknologiers virkemåter og deres roller i samfunnet
-
ha innsikt i hvordan digitale medier endrer betingelsene for privat og profesjonell kommunikasjon
-
forstå hvordan den offentlige samtalen endres parallelt med endringer i tilgjengelig medieteknologi
Ferdigheter:
-
kunne analysere de sosiale og teknologiske rammebetingelsene for kommunikasjonen som finner sted innenfor ulike sjangre og på ulike sosiale arenaer
Generell kompetanse:
-
kunne delta både muntlig og skriftlig i en faglig diskusjon omkring temaene som er beskrevet over
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er nettbasert. Det er bygd opp rundt bruk av en modulbasert studieguide og baserer seg på selvstudium med støtte i digitale læringsressurser. Undervisningen gis i form av nettbaserte læringsressurser samt en obligatorisk fysisk samling med forelesninger og diskusjoner. Emnet har et forventet arbeidsomfang på 270 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Eksamen
Emnet har to deleksamener. Begge er individuelle og har gradert karakter.
- Studentene skal i løpet av emneperioden skrive to blogginnlegg knyttet til tre av emnets sentrale temaer. Hvert innlegg skal være på 400-600 ord. Disse teller samlet 40 prosent av karakteren.
- Emnet avsluttes med en to-dagers hjemmeeksamen. Den teller 60 prosent av karakteren. Nærmere informasjon vil gis i Canvas.