Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk.

Innhold

Emnet handler om hvordan man kan planlegge og gjennomføre et forskningsprosjekt innen tekst- og kommunikasjonsorienterte fagområder. Hva slags metoder er aktuelle å benytte? Hva slags vitenskapssyn er de basert på? Hvordan kan ulike metoder kombineres? Hvordan kan teoretiske og metodiske valg lede til konkrete fremgangsmåter og analysespørsmål i et forskningsprosjekt? Dette er blant spørsmålene som blir behandlet i emnet.      

Emnets fokus er rettet mot studier innen tekst-, medie- og kommunikasjonsvitenskap på masternivå. Hovedvekten legges på kvalitative forskningsmetoder, men det blir også gitt undervisning i kvantitative metoder og visse temaer innen vitenskapsfilosofi. Også temaer innen forskningsetikk og databehandling inngår i emnet.

Læringsutbytte

Etter endt emne skal studentene

Kunnskap:

  • ha innsikt i ulike kvalitative og kvantitative metoder som er relevante innen tekst- og kommunikasjonsforskning
  • ha innsikt i hvordan ulike metoder forholder seg til ulike vitenskapssyn
  • Ha innsikt i etiske aspekter knyttet til ulike forskningsmetoder

 

Ferdigheter:

  • Kunne redegjøre for hva slags muligheter og begrensninger som kan knyttes til ulike forskningsmetoder
  • Kunne redegjøre for forholdet mellom en forskningsinteresse, en problemstilling, en metodikk og et forskningsmateriale.
  • Kunne utvikle en prosjektskisse med forankring i relevant metodelære og vitenskapsteori

Generell kompetanse:

  • kunne delta både muntlig og skriftlig i en faglig diskusjon omkring temaene som er beskrevet over.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Studentene må ha fått godkjent en mappe som inneholder minst tre arbeider. Minst to av disse skal være individuelle arbeider.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er basert på forelesninger, seminarer og selvstudium. Det legges vekt på at studentene gjennomfører et stykke selvstendig arbeid, individuelt eller i gruppe, mellom flere av samlingene.

Emnet har et forventet arbeidsomfang på 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilbys som enkeltemne

Ja, med forbehold om ledig plass/kapasitet.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Som for opptak til masterprogrammet i samfunnskommunikasjon.

Eksamen

Individuell semesteroppgave i form av en prosjektskisse med et utvidet metode-kapittel. Skissen skal telle ca 2500 ord, hvorav ca 1500 ord skal være om metode. Gradert karakter.

Nærmere informasjon vil gis i Canvas.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:34:53