Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk.

Innhold

Emnet har fokus på teori om medier, kultur og samfunn. Dette inkluderer teori om medier fra tradisjonelle massemedier til sosiale medier og teori om medieorganisasjoner, medietekster, resepsjonsforskning og kulturstudier.

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne:

• ha kunnskap om teori om medier og kommunikasjon

• ha kunnskap om hvordan ulike medier skaper ulike muligheter og rammer for kommunikasjon

• ha forståelse for forholdet mellom mediene og medietekstene på den ene siden og kultur og samfunn på den andre

• ha kunnskap om ulike kommunikasjonsmodeller som berører medier, kultur og samfunn

• kunne gjøre rede for medienes rolle og posisjon i samfunnet – både i nåtid og fortid

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent gruppeoppgave. For nærmere spesifisering, se Canvas.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger og seminarer. Emnet har et forventet arbeidsomfang på 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilbys som enkeltemne

Ja, med forbehold om ledig kapasitet

Eksamen

6 timers individuell skoleeksamen under tilsyn. Vurderingsuttrykk: Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
KOM101 – Massekommunikasjon 10
KOM101 – Massekommunikasjon 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:34:49