Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

Fullført og bestått minimum 60 studiepoeng fra de to første studieårene av barnehagelærerutdanningen. BUL100 Barns utvikling, lek og læring (20 studiepoeng) skal inngå i disse.

Anbefalte forkunnskaper

  • NHB 100 Natur, helse og bevegelse

  • SRE 100 Samfunn, religion, livssyn og etikk

  • STM 100 Språk, tekst og matematikk

  • KKK 100 Kunst, kultur og kreativitet

Innhold

Studentene vil gjøre seg erfaringer i å planlegge egne kreative prosesser og dokumentasjon av dette. Videre vil de få innføring i prosess- og utviklingsorientert arbeid med barn. Dette vil forberede studenten på å legge til rette for kreativitet og å lede barn gjennom skapende prosesser.

Emnet skal gi kunnskap, lyst og evne til å kunne igangsette, drive og reflektere over kreative prosjekter, kunstpedagogisk virksomhet og utviklingsarbeid i barnehagen.

Emnet skal videreutvikle studentenes egne ferdigheter innenfor det kunstfaget de velger å spesialisere seg i, sånn at de får faglig trygghet. De lærer å beherske materialer, redskaper, virkemidler og uttrykksformer innenfor enten musikk, forming eller drama. De videreutvikler sine kunnskaper om og erfaringer med det å kommunisere gjennom symbolske, visuelle, musikalske, sceniske handlinger og uttrykk.

Emnet vil gi en mulighet for å drøfte allmenne estetiske og kunstfaglige problemstillinger, og studentens kunnskap om kreative og skapende prosesser står sentralt.

Studentene vil få en forståelse for og evne til å stimulere den estetiske dimensjonen i barns lek, og kunne sette leken inn i en samfunnsmessig og kunstnerisk kontekst.

Læringsutbytte

KUNNSKAP
Studenten

  • har kunnskap om hvordan man skaper estetiske opplevelser for og med barn

  • har kjennskap til kunstnerisk utviklingsarbeid i teori og praksis

  • har kunnskap om ulike syn på kunst og kultur, estetikk, kreativitet og kreative prosesser, og har evne til å vurdere estetiske kvaliteter i ulike kunstuttrykk

  • har kunnskap om barnekultur og forskning på feltet

  • har kunnskap om kulturinstitusjonenes satsing på barn og unge

  • har kjennskap til hvordan bruke digitale verktøy i skapende prosesser

FERDIGHETER
Studenten

  • kan observere, dokumentere, planlegge, lede og reflektere kritisk over skapende prosesser og kunstfaglige utviklingsarbeid

  • kan omsette nasjonale og lokale målsettinger for barnehagefeltet til konkrete utviklingsarbeid i barnehagen

  • kan presentere og reflektere over resultatet av egne prosjekter

GENERELL KOMPETANSE
Studenten

  • har utviklet en forståelse for hvordan kunstfaglige tilnærminger kan bidra til faglig utvikling i barnehagen

  • har kunnskap om og erfaring med kunstfaglig utviklingsarbeid i barnehagen

  • har en bevisst holdning til at barn og ansatte er kompetente deltagere som kan medvirke i barnehagens kunstneriske prosesser og prosjekter

  • har kunnskap om hvilken rolle kunst og kultur kan fylle i barns oppvekstmiljø

  • har en bevisst holdning til at kunst og utviklingsprosjekter har en verdi for barnehagen

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Bestått praksis

  • Emnet har et krav om 70% tilstedeværelse for å kunne gå opp til eksamen

Nærmere beskrivelse av arbeidskrav vil bli gitt gjennom Canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Sentrale arbeidsformer: Teoriforelesninger, ekskursjoner, veiledning, refleksjon i seminartimer, gruppearbeid og selvstudium.

I dette emnet skal studentene ha 10 dager praksis i barnehage. Nærmere beskrivelse av innhold og progresjon i praksis finnes på www.uia.no/praksisblu

Studenter fra fordypningen «Kreativitet og kunstfaglig utviklingsarbeid» vil kunne være deltakere/«medforskere» i ulike forskningsprosjekter sammen med fakultetets ansatte, gjerne forskningsprosjekter som kombinerer forskning på, i og gjennom kunsten.

Fakultet for kunstfag har samarbeidsprosjekter med både Kilden Teater og Konserthus og Sørlandets Kunstmuseum (SKMU) og praksisfeltet. Det vil være naturlige å samarbeide med disse og andre aktører for å konkretisere hvordan studentene/personalet kan samarbeide når de skal designe prosjekter som involverer både barn, ansatte og eventuelt kunstnere.

Emnet har et forventet arbeidsomfang på 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei

Tilbys som enkeltemne

Ja

Eksamen

6 timers individuell digital skoleeksamen med tillatte hjelpemidler.

Karakteruttrykk: Gradert karakter.

Se Canvas for nærmere informasjon om eksamen.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:39:13