KH-902 Digitale verktøy i kunst og håndverk
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for kunstfag
- Emneansvarlig:
- Tor Jarle Wergeland
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 2 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Kunstfag i skole og barnehage, videreutdanning
Undervisningsspråk
NorskAnbefalte forkunnskaper
Det vil være en fordel å ha lærerutdanning med studiepoeng i kunst og håndverk
Innhold
Emnet vil gi innføring i kunst og håndverksrelevante digitale verktøy og plattformer med utgangspunkt i eget praktisk skapende arbeid, som studenten kan anvende i egen undervisning eller praksis. Studentene skal lære gjennom eget praktisk skapende arbeid som fokuserer på kreative og utforskende prosesser knyttet til de kompetansemål som kunst og håndverk har i grunnskolen. Det vil også arbeides med prosjekter som kombinerer digitale og analoge verktøy der det reflekteres over muligheter og utfordringer disse verktøyene kan ha i en undervisningssituasjon og bidra til videre utvikling av profesjonsfaglig kompetanse (PfDK) i skolen. Videre vil studenten arbeide med prosjekter som kan knyttes til relevant målgruppe eller egen praksis. Eksempler på relevante verktøy og plattformer som studentene skal arbeide med i emnet:
-
Padlet
-
digitale bildebehandlingsprogrammer (Photoshop,Affinity e.l.)
-
game based learning
-
Microbit og programmering
-
iPad, Chromebook, PC/Mac
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
-
kjenne til hvordan digitale verktøy kan brukes i kunst og håndverk med utgangspunkt i gjeldende læreplan
-
ha kunnskap om utforskende og kreative prosesser og kunne anvende dette i egen undervisning
-
kunne anvende ulike digitale plattformer og verktøy som kan brukes i undervisning i kunst og håndverk i grunnskolen med utgangspunkt i gjeldende læreplan.
-
kunne bruke relevante digitale verktøy til egen skaping med utgangspunkt i kompetansemål fra gjeldende læreplan.
-
kunne bruke relevante nettbaserte og digitale verktøy til samskaping, prosessformidling, presentering og vurdering.
-
kunne reflektere over muligheter og utfordringer med å kombinere analoge og digitale verktøy i kunst og håndverksfaget
-
kunne bidra til utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse i skolen
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
4-5 godkjent prosjekter
-
Godkjent frammøte til obligatorisk undervisning og veiledning.
Nærmere informasjon fremlegges i Canvas ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
KH-902-1 Digitale verktøy i kunst og håndverk er et samlingsbasert emne. Undervisningen er en kombinasjon av nettbaserte og fysiske samlinger, samt en-til-en veiledning. Det vil i løpet av emnet holde 3 samlinger ved Campus Kristiansand. I løpet av emnet skal studentene gjennomføre prosjekter, både individuelt og i gruppe. Emnet gjennomføres i hovedsak på plattformene Canvas og Zoom, men vil også utforske andre aktuelle digitale plattformer og samskapingsverktøy. I emnet vil alle prosjektene, fellessamlingene og veiledningene være obligatoriske. Mer informasjon fremlegges i Canvas ved semesterstart. Forventet arbeidsomfang er 27 timer pr studiepoeng.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Et av følgende krav skal være oppfylt:
-
Lærerutdanning
-
Barnehagelærerutdanning
-
Ansatt i skole/ kulturskole
Eksamen
Individuelt avsluttende prosjekt over 4 uker, bestående av en praktisk og en teoretisk del (1500-3000 ord). Problemstilling godkjennes i obligatorisk veiledning. Karakteruttrykk: Bestått/ ikke bestått.