KH-500 Vitenskapsteori og metode for den forskende lærer, kunst og håndverk
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for kunstfag
- Emneansvarlig:
- Monica Klungland
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Forkunnskapskrav
-
Bestått Kunst og håndverk 1 og Kunst og håndverk 2 fra syklus 1
-
Bestått KH-402 Kunst og håndverk i samtiden
-
Bestått KH-403 Kunst og håndverksfaglig utviklingsarbeid i skolen
-
Grunnskolelærerstudenter må ha bestått praksis i 4. studieår
Innhold
5 studiepoeng av emnet er felles for alle grunnskolelærerstudenter (kursiverte læringsutbyttebeskrivelser). I denne fellesdelen tas det opp emner som er relevante for den forskende lærer: vitenskapsteori og metode, forskningsetikk, kildesøk/kildebruk og akademisk lesing og skriving. I den fagspesifikke delen vil utvikling av prosjektbeskrivelse til egen masteroppgave vektlegges. Prosjektbeskrivelsen skal definere masteroppgavens felt, metodikk og teori. Gjennom arbeid med emnet skal studentene tilegne seg et godt faglig grunnlag slik at de kan gjennomføre et profesjonsrettet og praksisnært forskningsprosjekt (masteroppgaven) under veiledning.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten
-
har inngående kunnskap om vitenskapsteori og metode med relevans for den forskende lærer
-
har inngående kunnskap om forskningsetikk, kildebruk og akademisk lesing og skriving
-
har avansert kunnskap om kunst- og håndverksdidaktikk som forskningsfelt
-
har avansert kunnskap om metodiske tilnærmingsmåter og teoretiske rammeverk i forskning og utviklingsarbeid som kan relatere seg til faget kunst og håndverk
FERDIGHETER
Studenten
-
kan anvende og kritisk vurdere ulike forskningsmetoder som er relevante for klasseromforskning/skoleforskning
-
kan bruke elektroniske søkeverktøy til å finne relevant forskningslitteratur og kritisk vurdere denne
-
kan skape en selvstendig prosjektidé og et undersøkelsesdesign for eget FoU-prosjekt med utgangspunkt i metoder og teori relevante for det kunst- og håndverksdidaktiske forskningsfeltet og drive prosjekter i skolen der elever er utforskende
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
-
kan på et avansert nivå bidra til forskningsinformert utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
-
kan bruke relevante etiske retningslinjer for forskning, samt ha bevissthet om den forskende lærers ansvar overfor medmennesker og samfunn
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
Godkjente arbeidskrav (se nærmere beskrivelse i semesterplanen)
-
Godkjent deltakelse på seminarer med kritisk vurdering av fagspesifikk forskning (se nærmere beskrivelse i semesterplanen)
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og gis i form av forelesninger, seminar, oppgaveløsning, muntlige fremlegg og veiledning. Gjennom eksemplariske undervisningsformer vil studentene få erfaringer med hvordan man kan arbeide som en forskende lærer i et profesjonsfellesskap. Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver og litteraturstudier, både individuelt og i grupper.
Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 400 timer, fordelt med 130 timer på fellesemner og 270 timer på fagspesifikke emner.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilgang for privatister
Nei.
Tilbys som enkeltemne
Nei.
Eksamen
Muntlig eller skriftlig individuell eksamen. Gradert karakter.