KH-214 Opplevelse -uttrykk -refleksjon
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for kunstfag
- Emneansvarlig:
- Tor Jarle Wergeland
- Undervisningssemester:
- Vår
- Varighet:
- 1 semester
Forkunnskapskrav
15 sp - Kunst og håndverk 1
Innhold
Emnet har fokus på samtidens kunstuttrykk og visuelle kultur, som installasjon, stedsrelaterte uttrykk, skulpturelle og arkitektoniske konstruksjoner. Disse uttrykk ses i sammenheng med barns evne til utforsking, kreativitet, lek og hvordan de kan stimulere til opplevelse og skapende virksomhet.
Faget i praksis
I løpet av praksisperioden legges det vekt på arbeidsformer og læringsprosesser som stimulerer barn til kreativitet, utforsking og skaping. Videre vektlegges sosiale ferdigheter, og arbeidsformer som legger opp til samarbeid.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført emnet skal studenten
KUNNSKAP
-
ha inngående kunnskap om formale virkemidler i samtidsuttrykk innen kunst, design og arkitektur
-
ha kunnskap om kunstteorier samt problemstillinger og uttrykksformer knyttet til visuell kultur; både kunst, trivialkultur og hverdagsestetikk
-
være kjent med ulike former for stedsrelatert kunst og installasjon og se faget i relasjon til de andre kunstartene
-
kjenne til visuelle uttrykk fra barne- og ungdomskulturen
-
ha kunnskap om sammenhengen mellom materialer og helse, miljø og bærekraft
-
ha god kunnskap om hvordan legge til rette for tilpasset opplæring
FERDIGHETER
-
ha tilegnet seg god materialkompetanse og tekniske ferdigheter - både manuelle og digitale, og kunne anvende dette i to- og tredimensjonale arbeider
-
kunne utvikle idé og konsept, anvende formale virkemidler og gjennomføre produksjonsprosesser fram til ferdig produkt
-
kunne bruke nærmiljøet som kilde til opplevelse og innhenting av kunnskap som utgangspunkt for eget arbeid ¿ også stedspesifikt, og som utgangspunkt for elevoppgaver tilpasset den enkelte
-
kunne analysere og vurdere kunst, hverdagsestetikk og trivialkultur og anvende dette i eget skapende arbeid og i undervisning
-
kunne anvende estetisk teori og terminologi i vurdering og formidling av kunst og egne arbeider
-
kunne stimulere til opplevelse, skapende uttrykk og refleksjon og veilede eleven i arbeidsmetoder som fremmer kreativitet og nyskaping
GENERELL KOMPETANSE
-
kunne stimulere til å utvikle grunnleggende ferdigheter
-
kunne stimulere til kreativitet og entreprenørskap
Vilkår for å gå opp til eksamen
Grunnskolelærerstudenter må ha bestått:
-
praksis
Grunnskolelærerstudenter må ha godkjent:
-
obligatorisk fremmøte (inkludert fellessamlinger)
-
3 obligatoriske oppgaver i løpet av semesteret
Enkelemnestudenter må ha godkjent:
-
didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis
-
obligatorisk fremmøte
-
3 obligatoriske oppgaver i løpet av semesteret
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen gis både som gruppeundervisning og individuell veiledning. I emnet vil studentene arbeide med individuelle, praktiske oppgaver på verksted. Teori vil formidles både i verkstedsundervisningen, som selvstendige forelesninger, seminar og gjennom utstillingsbesøk/ekskursjoner og arbeidsformene varierer mellom samtaler, gruppearbeid, øvelse, presentasjoner, refleksjon etc. Arbeidskravene har som forutsetning at studentene i stor grad arbeider selvstendig utover den lærerstyrte undervisningen. Verkstedene vil være tilgjengelige for arbeid når de ikke er opptatt til annen undervisning. Fordi det er vanskelig å tilegne seg praktisk/estetisk kunnskap på egen hånd, og fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det krav om 80% obligatorisk tilstedeværelse.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilbys som enkeltemne
Ja, under forutsetning av fullført lærerutdanning rettet inn mot grunnskolen/videregående opplæring. Avhengig av ledig plass. Må innfri forkunnskapskrav.
Eksamen
Del I Utstilling av et praktisk eksamensprosjekt med skriftlig refleksjon. Teller 70%.
Del II Utstilling/Presentasjon av inntil to utvalgte arbeid fra semesteret med tilhørende dokumentasjon. Teller 30%. Eksamensprosjektet varer ca to uker og vil inneholde en praktisk del og en skriftlig del hvor studenten reflekterer over noen gitte fagdidaktiske aspekt ved oppgaven. I tillegg presenteres utvalgte arbeider fra semesteret. Hvilke oppgaver som skal stilles ut bestemmes av faglærerne og kunngjøres senest to uker før eksamen.
Karakteruttrykk: Gradert karakter.