Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

Fullført og bestått minimum 60 studiepoeng fra de to første studieårene i barnehagelærerutdanningen, eller tilsvarende. BULL 100 Barns utvikling, lek og læring må inngå i disse.

Anbefalte forkunnskaper

  • NHB 100 Natur, helse og bevegelse

  • SRE 100 Samfunn, religion, livssyn og etikk

  • STM 100 Språk, tekst og matematikk

  • KKK 100 Kunst, kultur og kreativitet

Innhold

Studentene skal øke sin teoretiske innsikt og utvikle forståelse for fagets betydning i undervisning og kulturliv. Emnet synliggjør forholdet mellom teori og praksis, og trekker derfor også inn studentenes erfaringer og refleksjoner fra eget arbeid på de forskjellige verkstedene og fra egen praksis. Det legges vekt på bruk av lokalmiljøet, museer og samlinger.

Læringsutbytte

KUNNSKAP
Studenten

  • har kjennskap til rammeplan for barnehagen

  • har kunnskap om estetikk, kreativitet, skapende prosesser og estetisk kommunikasjon

  • har kunnskap om det fysiske miljøets betydning for estetiske kvaliteter i barnehagen

  • har kunnskap om barns uttrykk innenfor det visuelle formspråket i 2- og 3-dimensjonale materialer

  • har kjennskap til sentrale trekk ved norsk og europeisk kunst, arkitektur og visuell kultur

  • har kjennskap til fagets egenart, historie og samtidens kunst- og kulturuttrykk

  • har innsikt i hvordan kunst og formkultur kan bidra til barns ulike opplevelser og uttrykksformer, lek, læring og danning

FERDIGHETER
Studenten

  • kan anvende fagdidaktiske teorier i praksis

  • kan anvende bildeanalyse

  • kan gjøre rede for teorier knyttet til kreativitet og barns utvikling i arbeid med 2- og 3-dimensjonale uttrykk

  • kan vurdere betydningen av det fysiske og det visuelle miljøet som ramme for estetisk, skapende virksomhet

  • har evnen til å oppleve, forstå og formidle kunst og formkultur til barn

  • kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere kunstpedagogiske prosesser i forming med og for barn

  • kan legge til rette for estetiske opplevelser, utforsking, skaperglede og lek gjennom å strukturere og skape miljøer i og utenfor barnehagen og gjennom kunst- og kulturopplevelser

GENERELL KOMPETANSE
Studenten

  • har grunnleggende digital kompetanse

  • kan drøfte fagdidaktiske problemstillinger ut fra relevante teorier knyttet til estetikk, kunst og skapende prosesser

  • kan drøfte kunstbegrepet og diskutere kunstens plass med relasjon til barnehage

  • har kunnskap om materialer og teknikker som er relevante i barnehagen

  • ser barn som kompetente deltakere som kan medvirke i barnehagens kunst- og kulturarenaer

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjent obligatoriske oppgaver

  • Emnet har et krav om 70 % tilstedeværelse for å kunne gå opp til eksamen.

  • Bestått praksis

Nærmere beskrivelse av obligatoriske oppgaver vil bli gitt gjennom Canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen gis som fellesforelesninger og individuelle skriftlige oppgaver.

Studentene får 10 dagers praksis i barnehage i løpet av emnet. . Nærmere beskrivelse av innhold og progresjon i praksis finnes på www.uia.no/praksisblu

Emnet har et forventet arbeidsomfang på 27 timer pr. studiepoeng.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

En individuell skriftlig 5 timers eksamen.

Karakteruttrykk: Gradert karakter

Se Canvas for nærmere informasjon om eksamen.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:39:05