Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

Fullført og bestått minimum 60 studiepoeng fra de to første studieårene i barnehagelærerutdanningen. BULL 100 Barns utvikling, lek og læring må inngå i disse.

Anbefalte forkunnskaper

  • NHB 100 Natur, helse og bevegelse

  • SRE 100 Samfunn, religion, livssyn og etikk

  • STM 100 Språk, tekst og matematikk

  • KKK 100 Kunst, kultur og kreativitet

Innhold

Det arbeides i et bredt spekter av materialer og teknikker relatert til barnehagen. Hovedtyngden i emnet ligger på praktisk skapende arbeid, og det legges vekt på å utvikle et personlig uttrykk. Materialerfaring, teknisk dyktighet og bevisst bruk av estetiske virkemidler er vesentlig i utviklingen av faglig kompetanse.

Gjennom emnet skal studentene utvikle egen form og uttrykksevne, øke sin praktiske innsikt, samt utvikle evnen til å lede barn i skapende arbeid med ulike materialer. Emnet er inndelt i ulike verksteder.

Emnet skal gi kunnskap, lyst og evne til å kunne igangsette, drive og reflektere over kreative prosjekter, kunstpedagogisk virksomhet og utviklingsarbeid i barnehagen.

Emnet skal videreutvikle studentenes egne ferdigheter innenfor det kunstfaget de velger å spesialisere seg i, sånn at de får faglig trygghet. De lærer å beherske materialer, redskaper, virkemidler og uttrykksformer innenfor enten musikk, forming eller drama. De videreutvikler sine kunnskaper om og erfaringer med det å kommunisere gjennom symbolske, visuelle, musikalske, sceniske handlinger og uttrykk.

Emnet vil gi en mulighet for å drøfte allmenne estetiske og kunstfaglige problemstillinger, og studentens kunnskap om kreative og skapende prosesser står sentralt.

Studentene vil få en forståelse for og evne til å stimulere den estetiske dimensjonen i barns lek, og kunne sette leken inn i en samfunnsmessig og kunstnerisk kontekst.

Læringsutbytte

KUNNSKAP
Studenten

  • har kunnskap innenfor ulike redskaper, teknikker og materialer

  • har kunnskap om sentrale faglige begreper og estetiske virkemidler

  • har kunnskap om fargelære og behersker enkel fargeblanding

  • har kunnskap om barns uttrykk innenfor det visuelle formspråket i 2- og 3-dimensjonale materialer

  • kan formidle kunst og formkultur for barn

  • har kunnskap om forming og materialpraksiser i barnehagen

  • har kunnskap om forming som integrerende faktor i forhold til kjønn, flerkulturelt arbeid og barn med spesielle forutsetninger og behov

FERDIGHETER

Studenten

  • kan anvende ulike uttrykksmedier, materialer, teknikker og redskaper i egne kunstneriske og skapende prosesser i to- og tredimensjonale uttrykk

  • kan benytte ulike redskaper, teknikker og materialer

  • kan anvende studier i stilisering og forenkling og kjenne til bruk av ornamenter

  • kan anvende ulike teknikker for overflatebehandling, mønster og tekstur

  • kan anvende enkle konstruksjons- og sammensettingsmetoder

  • kan vise en bevissthet om samspill mellom materiale, teknikk, funksjon og formuttrykk

  • kan anvende estetisk dokumentasjon som en del av det praktiske arbeidet fra idé til ferdig produkt

  • kan anvende ulike teknikker, redskaper og materialer og utforske disse i samspill med barn

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • har egen form- og uttrykksevne

  • har grunnleggende digital kompetanse og behersker bildebehandling

  • har en positiv og åpen holdning til å gå inn i estetiske og skapende prosesser

  • kan stimulere barns skaperglede og mestringsfølelse i arbeid med to- og tredimensjonale materialer, samt motivere barna til å uttrykke seg og finne sine egne uttrykksformer

  • forstår barnehagelærerens betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns utforskning og uttrykk

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjent obligatoriske oppgaver

  • Emnet har et krav om 70% tilstedeværelse for å kunne gå opp til eksamen.

Nærmere beskrivelse av obligatoriske oppgaver vil bli gitt gjennom Canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil være en kombinasjon av felles forelesninger, veiledning i gruppearbeid og individuelle oppgaver. Emnet forutsetter stor grad av selvstudium. Verkstedene vil være tilgjengelige for arbeid når de ikke er opptatt av annen undervisning. Studenten får trening i å vurdere eget og medstudenters arbeid. Den uformelle vurderingen er en del av arbeidsmåten i emnet. Det kan også gis skriftlige oppgaver i løpet av emnet.

Studentenes kunstfaglige utviklingsprosjekter vil bli utviklet i tett samarbeid med barnehagene. Det vil også være naturlig å hente inn andre ressurspersoner som kan formidle hvordan slike utviklingsprosjekter kan gjennomføres i barnehagene.

Fakultet for kunstfag har samarbeidsprosjekter med både Kilden Teater og Konserthus og Sørlandets Kunstmuseum (SKMU) og praksisfeltet. Det vil være naturlige å samarbeide med disse og andre aktører for å konkretisere hvordan studentene/personalet kan samarbeide når de skal designe prosjekter som involverer både barn, ansatte og eventuelt kunstnere.

Det kan bli arrangert frivillig studietur. I tillegg kan det bli arrangert frivillige ekskursjoner for å se på aktuelle kunstutstillinger i regionen.

Forventet arbeidsomfang for gjennomsnittsstudenten er 27 timer pr. studiepoeng.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Evalueringen gjennomføres som en sluttevaluering.

Tilgang for privatister

Nei

Tilbys som enkeltemne

Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.

Eksamen

Utstilling av egne skapende arbeider fra verkstedene. I vurderingen legges det vekt på personlig uttrykk, hensiktsmessig anvendelse av teknikk og materiale og innsiktsfull bruk av estetiske virkemidler. Digital dokumentasjon til minst ett av arbeidene fra idé til ferdig produkt inngår som del av eksamen.

Karakteruttrykk: Gradert karakter

Se Canvas for nærmere informasjon om eksamen.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:39:05