KH-138 Innføring i skapende og eksperimenterende prosesser
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for kunstfag
- Emneansvarlig:
- Tor Jarle Wergeland
- Undervisningssemester:
- Vår
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Innhold
I dette emnet legges det vekt på å styrke studentenes kompetanse i arbeid med visuell kommunikasjon gjennom skapende og eksperimenterende prosesser. I emnet skal studentene vise hvordan impulser fra kunst- og designhistorien kan anvendes til å arbeide med egne, nyskapende uttrykk i ulike materialer. Emnet skal gi faglig kunnskap til å arbeide med kunst og håndverk på trinn 5-10 i grunnskolen, med utgangspunkt i gjeldende fagplan. Kritisk tenkning står sentralt, og emnet vil gi plass til refleksjon knyttet til faglige og didaktiske problemstillinger.
Faget i praksis
Kunst og håndverksfagets muligheter i skolen vil drøftes gjennom hele emnet, og vil utforskes med et utvalgt fokus i studentens praksis. I praksisperioden skal studentene i grupper planlegge, gjennomføre, dokumentere og reflektere kritisk over et kunst og håndverksdidaktisk opplegg. Et av de gjennomførte undervisningsoppleggene fra praksis skal drøftes i forhold til kunst og håndverksdidaktisk teori, og refleksjonene og erfaringene i form av et arbeidskrav etter praksis skal deles med medstudenter i en praksisoppsummering i etterkant av praksis. Arbeidskravet er en muntlig presentasjon med bruk av bilder som må være godkjent før eksamen.
Læringsutbytte
KUNNSKAP:
Etter fullført emne skal studentene
-
kjenne til relevante teorier om kreativitet og ha kunnskap om kreative prosesser i arbeid med kunst og håndverk
-
ha kunnskap om relevante materialer, teknikker og redskap, manuelle og digitale, i arbeide med kunst og design og se dette i sammenheng med undervisning for trinn 5-10
-
ha kunnskap om estetiske virkemidler i to- og tre-dimensjonale uttrykk og kunne enkle metoder for å analysere kunst, arkitektur og design
-
kunne gjøre rede for sentrale trekk innenfor norsk og europeisk kunst- og formkultur de siste 200 år
-
ha kunnskap om sentrale teorier om barns og ungdoms to- og tredimensjonale formspråkutvikling og visuelle ytringsformer
-
kjenne til hovedtrekkene i fagets historie og diskusjoner rundt fagets egenart
-
kunne formulere oppgaver på bakgrunn av læreplaner til bruk på trinn 5-10
FERDIGHETER:
Etter fullført emne skal studenten
-
kunne arbeide eksperimenterende og analytisk i skapende prosesser gjennom idéutvikling, dokumentasjon og vurdering av sin prosess
-
kunne utforske og anvende egnede materialer, teknikker, virkemidler og verktøy i toog tredimensjonale uttrykk
-
kunne arbeide med estetiske uttrykk både analogt og digitalt
-
kunne reflektere over hvordan tilrettelegge elevers møter med kunst
-
kunne vise hvordan visuelle uttrykksformer fra ulike kulturer kan være ressurs i eget skapende arbeid og i barn og unges skapende virksomhet
-
kunne reflektere over fagets historie og fremtid og argumentere for nødvendigheten av estetiske opplevelser og uttrykksformer i skolen
-
kunne velge ut hensiktsmessige materialer, teknikker og redskap som er egnet for elevoppgaver på 5-10 trinn
-
kunne presentere og formidle egne arbeid samt anvende denne kunnskapen i arbeid med elever
-
kunne begrunne og reflektere over vurdering med basis i oppgaveformulering og forventning på trinn 5-10
-
kunne planlegge og gjennomføre undervisning og tilrettelegge for tilpasset opplæring
GENERELL KOMPETANSE:
Etter fullført emne skal studentene
-
kunne bidra til utvikling av grunnleggende ferdigheter gjennom kunst og håndverk
-
kunne anvende digitale verktøy i fag og praksis
Vilkår for å gå opp til eksamen
Grunnskolelærerstudenter må ha bestått:
-
praksis
Grunnskolelærerstudenter må ha godkjent:
-
muntlig presentasjon av praksiscase med refleksjon
-
obligatorisk fremmøte
-
4 obligatoriske oppgaver fra hele semesteret
Enkelemnestudenter må ha godkjent:
-
didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis
-
muntlig presentasjon av praksiscase med refleksjon
-
obligatorisk fremmøte
-
4 obligatoriske oppgaver fra hele semesteret
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen gis både som gruppeundervisning og individuell veiledning. I emnet vil studentene arbeide med individuelle, praktiske oppgaver på verksted. Teori vil formidles både i verkstedsundervisningen, som selvstendige forelesninger, seminar og gjennom utstillingsbesøk/ekskursjoner og arbeidsformene varierer mellom samtaler, gruppearbeid, øvelse, presentasjoner, refleksjon etc. Arbeidskravene har som forutsetning at studentene i stor grad arbeider selvstendig utover den lærerstyrte undervisningen. Verkstedene vil være tilgjengelige for arbeid når de ikke er opptatt til annen undervisning. Fordi det er vanskelig å tilegne seg praktisk/estetisk kunnskap på egen hånd, og fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det krav om 80% obligatorisk tilstedeværelse.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilgang for privatister
Nei.
Tilbys som enkeltemne
Ja, under forutsetning av fullført lærerutdanning rettet inn mot grunnskolen/videregående opplæring. Avhengig av ledig plass.
Eksamen
Del I Individuell utstilling og presentasjon av utvalgte arbeider fra semesteret med tilhørende dokumentasjon/mapper. Teller 60%.
Del II En 4 timers skriftlig teorieksamen. Teller 40%.
Begge deleksamener må være bestått.
Karakteruttrykk: Gradert karakter.