Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Innhold

Emnet vil gi studentene bevissthet omkring fagets muligheter til å ta opp i seg og arbeide med uttrykk basert på aktuelle samfunnsforhold, som for eksempel barn og unges forhold til media, spørsmål om identitet, forbrukssamfunnet og deltakelse i det offentlige rom. Ulike aspekt ved kunst- og håndverksfaget vil være aktuelle på bakgrunn av hvilke tema som tas opp. Foto, film, design, og arkitektur er aktuelle uttrykksformer å gripe fatt i. Det vil også være fokus på å se hvordan skolen kan danne samarbeidsprosjekter med andre profesjoner på kunst- og håndverksfeltet og kunstfaglige institusjoner.

Faget i praksis

Kunst og håndverksfagets muligheter i skolen vil drøftes gjennom hele emnet, og vil være utgangspunkt for oppgaver og prosjekt studentene velger å arbeide med. Kjennskap til aldersgruppen 10-16 fra praksisfeltet og denne gruppens muligheter og utfordringer vil være av stor betydning.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene:

KUNNSKAP

  • ha kunnskap om estetiske virkemidler i foto, film og dataspill og om enkle digitale foto- og filmprogram

  • kunne gjøre rede for sentrale problemstillinger innen designfeltet og kunne analysere produkter ut fra materielle, funksjonelle og symbolske aspekt

  • kjenne til problemstillinger knyttet til arkitektur og kunst i det offentlige rom

  • ha kunnskap om egnede metoder for gruppearbeid

  • ha kunnskap om kunst og håndverksfagets bredde og bærekraftige holdninger til materiell og visuell kultur

  • ha kjennskap til kunst- og kulturfaglige profesjoner

  • ha kunnskap om samarbeidsprosjekter mellom kunst- og kulturaktører, kunst- og kulturinstitusjoner og skole, samt forskning knyttet til slike prosjekter

FERDIGHETER

  • kunne reflektere over hva opplevelse og erfaring med kunst- og kulturuttrykk kan muliggjøre for elever og kunne drøfte hvordan samfunnsaktuelle spørsmål kan vise seg i kunst, design og arkitektur

  • ha videreutviklet sin estetiske bevissthet og materialkompetanse i eget skapende arbeid med idútvikling, funksjon og symbolikk

  • ha et bevisst forhold til bærekraft i eget skapende arbeid og i undervisning i kunst og håndverk

  • Kunne reflektere over egne erfaringer med temabaserte kunst-og håndverksoppgaver og kunne se dette i en didaktisk kontekst

  • Kunne reflektere over det å iverksette, delta i og lede tverrfaglig kunstpedagogisk virksomhet for barn og unge

GENERELL KOMPETANSE

  • kjenne til faktorer som virker fremmende og hemmende på mellommenneskelige forhold på skolen og hvordan dette kan virke inn på elevenes helse, trygghet, trivsel og læring

  • Kunne utveksle synspunkter og bidra til problematisering av design og arkitektur knyttet til etikk, miljø og kultur i skole og samfunn

  • kunne diskutere og reflektere over verdien av kulturelt mangfold

  • kunne drøfte etiske problemstillinger med utgangspunkt i kunst og kulturuttrykk

  • kunne bidra til fagets utvikling i skole og samfunn, og kunne kommunisere faglige problemstillinger med elever, foresatte og kolleger

Vilkår for å gå opp til eksamen

Grunnskolelærerstudenter må ha godkjent:

  • obligatorisk fremmøte (inkludert fellessamlinger)

  • 4 obligatoriske oppgaver fra hele semesteret

Enkelemnestudenter må ha godkjent:

  • obligatorisk fremmøte

  • 4 obligatoriske oppgaver fra hele semesteret

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen gis både som gruppeundervisning og individuell veiledning. I emnet vil studentene arbeide med praktiske oppgaver, både individuelt og i grupper. Teori vil formidles både som selvstendige forelesninger, seminar, i verkstedsundervisningen.

Utstillingsbesøk/ekskursjoner vil naturlig inngå i emnet. Arbeidsformene varierer mellom samtaler, gruppearbeid, øvelse, presentasjoner, refleksjon etc. Studiet organiseres i perioder etter tematikk og metode.

Arbeidskravene har som forutsetning at studentene i stor grad arbeider selvstendig utover den lærerstyrte undervisningen. Verkstedene vil være tilgjengelige for arbeid når de ikke er opptatt til annen undervisning.

Fordi det er vanskelig å tilegne seg praktisk/estetisk kunnskap på egen hånd, og fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det krav om 80% obligatorisk tilstedeværelse.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei

Tilbys som enkeltemne

Ja, under forutsetning av fullført lærerutdanning rettet inn mot grunnskolen/videregående opplæring. Avhengig av ledig plass.

Eksamen

Del I Individuell utstilling og presentasjon (10 min muntlig) av utvalgte arbeider fra semesteret med tilhørende dokumentasjon/mapper. Teller 60%

Del II Skriftlig 3 dagers hjemmeeksamen. Teller 40%

Karakteruttrykk: Gradert karakter

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:34:38