Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

Ingen

Innhold

Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, som består av fagdidaktikk i ett eller to fag, pedagogikk og praksis.

Emnet i kunst og håndverksdidaktikk er inndelt i tre hovedområder:

  • Skolen i samfunnet og faget i skolen

  • Elevkunnskap og lærerrollen

  • Undervisning og læring

Skolen i samfunnet og faget i skolen tar opp kunst og håndverksfagets egenart og forholdet mellom vitenskapsfaget og skolefaget, kunst og håndverk som et dannelsesfag, læreplanverket og øvrige styringsdokumenter. Fagets historie, formål og begrunnelse gjennom skiftende samfunnsforhold og hvordan dette har påvirket fagtradisjoner, læringsmål og holdninger, vil bli belyst gjennom studier av nyere forskning.

Elevkunnskap og lærerrollen tar opp lærerrollen og mangfoldet i elevenes forutsetninger. Praktisk-pedagogiske ferdigheter i klasseromsledelse, kommunikasjon og bygging av gode læringsmiljø står sentralt.

Undervisning og læring tar opp fagdidaktiske teorier, arbeidsmåter, teorier om kreative og skapende prosesser, læringsstrategier og kjennskap til læremidler. Grunnleggende ferdigheter i faget, samt tverrfaglig arbeid, vil også bli drøftet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

KUNNSKAPER

  • ha kunnskap om gjeldende læreplaner på ungdomstrinnet

  • ha kunnskap om varierte undervisningsmetoder og arbeidsformer som er relevante i forhold til elevgruppen, fag og gjeldende planer på ungdomstrinnet

  • ha bred kunnskap om å tilpasse ulike undervisningsmetoder til elevenes forutsetninger som interesser, evner, kjønn og kulturell bakgrunn

  • ha kunnskap om varierte vurderingsformer i kunst og håndverk

  • ha kunnskap om fagets posisjon og verdi i et flerkulturelt samfunn

  • ha kunnskap om kunstnerisk utviklingsarbeid og vitenskapelige tenkemåte og metode i fag/ fagdidaktikk

  • ha kunnskap om forskningsprosessens ulike faser

FERDIGHETER

  • kunne planlegge, gjennomføre og vurdere egen undervisning basert på forsknings-og utviklingsarbeid og erfaringskunnskap

  • kunne veilede og vurdere elever i deres arbeid med kunst og håndverk

  • kunne bruke varierte arbeids- og vurderings-metoder og tilpasse disse til aktuell målgruppe

  • kunne gjøre rede for problemstillinger knyttet til ungdoms visuelle og materielle kultur

  • kunne trekke kunst og håndverksfaget inn i et flerkulturelt perspektiv

  • kunne planlegge og utarbeide et forskningsdesign med en forskbar problemstilling, metode og opplegg for datainnsamling

GENERELL KOMPETANSE

  • kunne opptre som kompetente lærere, både innen kunst og håndverksfaglighet og didaktikk

  • kunne drøfte utfordringer knyttet til kjønnsrollemønstre og flerkulturelle problemstillinger i et samfunn i rask utvikling

  • inneha en profesjonell holdning og kritisk kunne reflektere over faglige, profesjonsetiske og fag- og utdanningspolitiske spørsmål.

  • ha forskningsetisk kompetanse

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Bestått praksis

  • Obligatorisk deltakelse i undervisningen (80%).

  • Obligatorisk deltakelse på oppstartskurs

  • Godkjent tverrfaglig oppgave i pedagogikk og fagdidaktikk

  • Godkjente arbeidskrav for ettfagsstudenter. Nærmere beskrivelse vil bli gitt ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og vil gis i form av forelesninger, gruppearbeid, samtale, verkstedsarbeid, skolebesøk, praksis, veiledning og presentasjoner. Studentene vil også få ansvar for å planlegge og gjennomføre undervisning for hverandre med utgangspunkt i varierte undervisningsformer.

Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.

Da emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen, inkludert oppstartskurs.

Studenten skal gjennomføre en tverrfaglig oppgave med pedagogikk.

Studenten skal i løpet av semesteret planlegge et forskningsprosjekt og utarbeide en plan for gjennomføring av forskningsarbeidet (forskningsdesign). Planen skal inneholde problemstilling, angivelse av relevant teori, samt metode og opplegg for datainnsamling.

Studentene skal ha seks ukers praksis, primært på ungdomstrinnet.

Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

  • 4 timers skriftlig skoleeksamen. Vurdering: Gradert karakter. Vektes 70 %

  • Skriftlig oppgave (forskningsdesign). Vurdering: Gradert karakter. Vektes 30 %

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
KH-406 – Fordypningsoppgave for ettfagsstudenter - Kunst og håndverk 7.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:34:37