Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

Minimum 60sp innen kunstfag

Innhold

Emnet gir en innføring i samtidskunstens praksiser gjennom tverrfaglig prosjektarbeid på tvers av kunstfagene. Studentene får erfaring med å anvende sin egen kunstfaglige ekspertise i kreative prosesser og tverrfaglige prosjekter, og se denne i relasjon til andre kunstfag og samtidskunstneriske arbeidsmåter. Et sentralt utgangspunkt er samtidskunstnerisk praksis og teori, som beveger seg mellom ulike kunstfelt og også bringer inn diskurser, uttrykk og kunstforståelser som gir de ulike kunstfeltene felles referansepunkter. Emnet gir studentene erfaring med tverrfaglige kreative prosesser, og de får innsikt i relasjonen mellom samtidskunstnerisk praksis og barnehagefaglig arbeid.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

  • kunne anvende tverrfaglige arbeidsmåter og gjennomføre kreative gruppeprosesser

  • kunne anvende kunnskap om samtidskunstnerisk praksis og teori på tvers av ulike kunstfelt, og for å gjennomføre kunstfaglige prosjekter i barnehagen

  • ha inngående kunnskap om prosjektarbeid og kunne anvende denne for å skape og evaluere tverrfaglige kunstfaglige prosjekter i barnehagen

  • kunne benytte seg av et begrepsapparat for å reflektere over og beskrive forskjellige relasjoner mellom kunstartene

  • kunne reflektere over sitt eget arbeid i relasjon til pedagogiske teorier og metoder

  • kunne anvende relevante teorier, metoder og uttrykksformer fra tverrfaglig og samtidskunstnerisk praksis og overføre dem til barnehagefaglig arbeid

  • vise en bevisst holdning til forskningsetiske retningslinjer og profesjonsetikk i utformingen av tenkte prosjekter i barnehagen

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjent fremmøte til obligatorisk undervisning

  • 4-6 godkjente obligatoriske oppgaver i form av workshop-deltakelse.

  • Godkjent deltakelse i gruppeprosjekt.

Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen introduserer samtidskunstfeltet gjennom ulike praktiske og kunstneriske tilnærminger. Undervisningen i emnet gis i kombinasjon av praktisk undervisning / workshops og veiledning. Undervisningen består i workshops med forskjellige kunstnere, basert på gruppearbeid. I tillegg organiseres en frivillig studietur. Det forutsettes aktiv studentmedvirkning i form av ulike prosjektfremlegg og praktiske arbeider.

 

Deler av undervisningen er obligatorisk. Disse delene fremlegges i Canvas ved semesterstart.
Forventet arbeidsomfang er 27 timer pr studiepoeng.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

Eksamen består av to vurderingsenheter:

  • Del 1: Utvikling og visning av et tverrfaglig kunstnerisk prosjekt i gruppearbeid.

  • Del 2: Individuell offentlig presentasjon. 7 dager etter Del 1. Presentasjonen består av teoretiske refleksjoner omkring Del 1.

Begge deler må vurderes til bestått for at eksamen samlet sett skal være bestått.

Karakteruttrykk: Bestått/Ikke bestått.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
KF-408 – Tverrfaglig kunstnerisk arbeid 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:38:55