KF-101 Kunst og formidling i kontekst
- Studiepoeng:
- 30
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for kunstfag
- Emneansvarlige:
-
- Nina Ann-Charlott Björkendal
- Tor Jørund Føreland Pedersen
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskAnbefalte forkunnskaper
KF-100-1 Idéutvikling og eksperimenterende prosesser
Innhold
I emnet introduseres studentene for ulike temaer innenfor kunsthistorie, samtidskunstens uttrykk, visuell kultur og ulike formidlingsstrategier, blant annet kuratering.
For å få større forståelse for hvordan vi tolker og forstår visuelle uttrykk, vil studentene få grunnleggende innføring i visuell kultur. Kunstens betydning for mennesker og samfunn er et sentralt tema.
Studentene vil arbeide med individuelle kunstuttrykk relatert til aktuelle samfunnskontekster, og forholdet mellom teori og praktisk arbeid vektlegges.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene
-
kjenne til sentrale trekk innenfor norsk og europeisk kunsthistorie
-
kjenne til grunnleggende begrep innenfor visuell kultur, med fokus på ulike synskulturer
-
gjenkjenne karakteristiske trekk ved samtidens kunst og kunne analysere, drøfte og vurdere et kunstuttrykk
-
kunne anvende fagterminologi og teori
-
kunne anvende og begrunne estetiske virkemidler i egne visuelle uttrykk
-
kunne skape og kontekstualisere egne uttrykk og reflektere over hvordan det kan formidles
-
kunne velge ut og anvende egnede presentasjonsformer og formidlingsstrategier
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
Godkjent tre prosjektarbeider med tilhørende krav til skriftlig del og presentasjon
-
Prosjekt 1 er et praktisk-estetisk arbeid med tilhørende visuell dokumentasjon av prosess og skriftlig refleksjon.
-
Prosjekt 2 er et praktisk-estetisk arbeid med tilhørende skriftlig refleksjon på bakgrunn av teori som er formidlet i emnet.
-
Prosjekt 3 er et planlagt og gjennomført formidlingskonsept med refleksjon.
-
Krav til skriftlig del og presentasjonsform vil fremkomme i hvert prosjekt og foreligge i Canvas ved prosjektstart.
Godkjent frammøte til obligatorisk undervisning og veiledning. Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Prosjektarbeid er en vesentlig del av emnet. Undervisningen vil foregå både i gruppe og som individuell veiledning. Læringsformer som forelesning, seminar og faglige diskusjoner vil bli benyttet. Emnet forutsetter stor grad av tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen.
Studentene vil få veiledning i å gi sine idéer form, både som visuelle uttrykk og i skriftlig form, blant annet som artists statement. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid. Formidlingsverksted innebærer en kunstdidaktisk workshop hvor studentene møter og reflekterer over kunst og arbeider med aktuelle utstillinger på museet. Studentene vil også arbeide i gruppe med utstillingsproduksjon som vil danne grunnlag for drøfting av kuratering som formidlingsform. Det legges opp til ekskursjoner og frivillige studieturer.
Det er obligatorisk tilstedeværelse i all verkstedundervisning og veiledning. Mer informasjon fremlegges i Canvas ved semesterstart.
Forventet arbeidsomfang er 27 timer pr studiepoeng.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilbys som enkeltemne
Nei
Eksamen
Eksamen består av utstilling av et eget praktisk-estetisk fordypningsprosjekt med skriftlig del. Studentene vil få oppgaven med krav til skriftlig del utlevert tre uker før innleveringsfristen. Det gis en samlet individuell karakter.
Karakteruttrykk: Gradert karakter
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
KH-128 – Kunst - inntrykk og uttrykk | 15 |
KH-129 – Fordypning | 15 |