IS-912 Fremtidens profesjonsfaglig digital kompetanse for lærere del 1
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for samfunnsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Cathrine Edelhard Tømte
- Undervisningssemester:
- Vår
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Digitale verktøy i skolen
- Profesjonsfaglig digital kompetanse for lærere
Forkunnskapskrav
Opptakskravene til studiet er bestått bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minst 180 studiepoengs omfang pluss to års relevant yrkespraksis.
Søker må være ansatt i undervisningsstilling i grunnskolen.
Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales kunnskaper i engelsk.
Innhold
Emnet utgjør Del 1 av Fremtidens profesjonsfaglige digitale kompetanse og består av fire moduler som til sammen utgjør en introduksjon til Rammeverk for profesjonsfaglig digital kompetanse for lærere og hvordan rammeverket er relevant for digitalisering i skolen.
Modul 1: introduksjon: Hvorfor digitalisere skolen?
Modul 2: Pedagogikk og fagdidaktikk
Modul 3: Etikk
Modul 4: Skolen i samfunnet
Første modul vektlegger hva vi mener med digitalisering i skolen, hvordan forstå rammeverket og hvordan digitaliseringsperspektiver formidles gjennom Fagfornyelsen.
De tre neste modulene omfatter tre områder innenfor PfDK-rammeverket. I hvert område fokuserer på et knippe underliggende tema. I modul 2: Pedagogikk og fagdidaktikk vektlegges elevaktive undervisningsformer og hvordan digitale ressurser kan støtte opp under en slik pedagogisk tilnærming. I modul 3: Etikk, vektlegges digital dømmekraft, opphavsrett, personvern, nettvett og informasjonssikkerhet. I modul 4: Skolen i samfunnet vektlegges algoritmisk tenking og programmering samt læringsanalyse. Alle moduler gir en teoretisk og praktisk innføring til de aktuelle temaene.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
- ha inngående kunnskap om hva digitalisering av samfunnet betyr for skolen; om hva PfDK-rammeverket betyr og hvordan dets sju underliggende områder kan operasjonaliseres for å gi bedre vilkår for læring
- Kunne identifisere, forklare og reflektere over bruk av ulike digitale læringsressurser og arbeidsmåter som på ulike vis fremmer elevaktiv og tilpasset undervisning i ulike fag og på ulike trinn
- Kunne identifisere, forklare og reflektere over hva algoritmisk tenking innebærer
- Ha utviklet en praktisk forståelse av hvordan jobbe med algoritmisk tenkning og programmering i ulike fag, på ulike trinn
- Ha utviklet en praktisk forståelse over etiske utfordringer knyttet til digitalisering i skolen, bl.a. digital dømmekraft, personvern og informasjonssikkerhet.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjente obligatoriske innleveringer.
Undervisnings- og læringsformer
Nettstøttet undervisning og digital oppfølging mellom nettbaserte samlinger. I tillegg gjennomføres to heldagssamlinger på nett i løpet av semesteret.
Undervisningen består av forelesninger, gruppearbeid arbeid i grupper og fremføringer/produksjoner. Arbeidsformene inkluderer arbeid med analoge og digitale verktøy. Mellom samlingene vil det være nettstøttet undervisning og arbeidsoppgaver. Undervisningsspråket er norsk. Totalt arbeidsomfang er beregnet til 270 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilgang for privatister
Nei
Tilbys som enkeltemne
Nei
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Opptakskravene til studiet er bestått bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minst 180 studiepoengs omfang pluss to års relevant yrkespraksis.
Søker må være ansatt i undervisningsstilling i grunnskolen.
Eksamen
Mappebasert evaluering, gradert karakter A-F. I mappen inngår både individuelle arbeider og gruppearbeid. Endelig karakter i mappen er individuell. Nærmere opplysninger om hva som inngår i mappen fås ved semesterstart og i Canvas.
Annen informasjon
Fakultet for samfunnsvitenskap.