IS-909 Digital transformasjon og ledelse
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for samfunnsvitenskap
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
Bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minst 180 studiepoengs omfang og minst to års relevant yrkespraksis.
Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales gode kunnskaper i engelsk.
Innhold
Offentlig sektor har vært en betydelig bruker av informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i mer enn 50 år. Interessen for IKT økte på slutten av 1990-tallet og man begynte å bruke begreper som elektronisk forvaltning (eForvaltning) om dyptgripende forvaltningsreformer som ble muliggjort eller drevet frem av IKT. IKT er i dag både en integrert del av infrastrukturen og tjenesteproduksjonen i offentlig sektor. Innovasjon med teknologi har allerede ført til omfattende endringer i organisering og arbeidsprosesser. Vi kaller gjerne slike endringer digitalisering. Digitalisering har potensiale til å transformere både offentlig sektor og samfunnet vårt.
Emnet skal gi studentene historisk innsikt i hvordan forvaltningen er digitalisert over tid og hvilken lærdom man har dratt så langt. Den enkelte student skal videre opparbeide seg kunnskap om sammenhenger mellom innføring av IKT og behov for prosess og organisasjonsendringer. I tillegg skal studenten ha fått kunnskap om hvordan en digitalisering kan gjennomføres på en god måte, hvilke effekter som kan forventes og hvordan man på best mulig måte realiserer nyttepotensialet.
Emnet består av:
-
Historisk tilbakeblikk på IKT-bruk i offentlig forvaltning
-
Digitalisering som strategisk driver og virkemiddel
-
Digitalisering som sammenheng mellom IKT og prosess og organisasjonsendringer
-
Eksempler på digitalisering i statlige og kommunale virksomheter
-
Sammenheng mellom offentlig nytteperspektiv og effekter av digitalisering
-
Gevinstrealisering som praktisk tilnærming til hvordan digitalisering kan ledes for å realisere størst mulig grad av nyttepotensialet
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten
-
ha inngående kunnskap om sammenhengen mellom offentlig nytteperspektiv og effekter av digitalisering
-
kunne identifisere muligheter for hvordan digitalisering kan brukes som strategisk driver og virkemiddel i organisasjoner
-
ha utviklet en praktisk forståelse av hvordan digitalisering bør gjennomføres for å sikre høyest mulig grad av nytte
-
ha kunnskap om sammenhenger mellom offentlig omstilling og reform og digitalisering
-
ha utviklet evne til å identifisere etiske konsekvenser av digitalisering
-
ha utviklet forståelse for langsiktige samfunnsmessige konsekvenser av digitalisering
Vilkår for å gå opp til eksamen
Arbeidskrav (individuell) må være godkjent for å gå opp til eksamen. Nærmere informasjon gis i Canvas.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen blir gitt som 3 samlinger à to dager. Kombinasjon av aktuelle gjesteforelesninger, forelesninger, seminarer og gruppearbeid med presentasjoner. Mellom samlingene vil det være utstrakt bruk av nettstøttet undervisning i Canvas, oppgaveløsning og veiledning. Arbeid mellom samlingene. Totalt arbeidsomfang er 270 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilgang for privatister
Nei
Tilbys som enkeltemne
Tilbys som videreutdanningsemne.
Eksamen
Eksamen er todelt: Individuell skriftlig semesteroppgave (60%) og 2 dagers individuell skriftlig hjemmeeksamen (40 %). Gradert karakter.
Annen informasjon
Ansvarlig fakultet:
Fakultet for samfunnsvitenskap
Studiepoengreduksjon:
IS-417-1 med 5 studiepoeng
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
IS-417 – Digitalisering av offentlig sektor | 5 |