IS-116 Digitale plattformer
- Studiepoeng:
- 7.5
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for samfunnsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Niels Frederik Garmann-Johnsen
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Gjennom teorier og eksempler belyses det hvordan den digitale økonomien og digitale plattformer kan føre til digital transformasjon og radikalt nye forretningsmodeller. Data blir viktigere som grunnlag for innovasjon og tjenestefisering. Bærekraft og etiske vurderinger vil også bli strategisk viktige i den digitale økonomien. Emnet gir god innsikt i digital transformasjon, plattformøkonomi, etiske utfordringer og tjenestefisering. Emnet inneholder disse temaer:
-
Digitalisering og digital transformasjon
-
Digital økonomi og nettverkseffekter
-
Bærekraft og etiske problemstillinger
-
Digitale plattformer og økosystemer
-
Økonomiske karakteristika ved plattformer
-
Forretningsmodeller for digitale plattformer
-
Tjenestefisering i en digitale verden.
Dette kurset gir også trening i å iverksette konstruksjon av en fungerende prototype av en virksomhets nett-løsning, med sosiale nettverks- og samarbeidsfunksjoner, og å dokumentere dette arbeidet.
Læringsutbytte
Digitale plattformer spiller en stadig større rolle i samfunnet og økonomien. Slike plattformer binder sammen aktører i et marked på nye måter. Å ha kunnskap om slike plattformer og kunne lede utviklingen av nye plattformer er derfor en sentral kunnskap for våre studenter. Etter vellykket gjennomføring av kurset skal studentene:
-
Forstå digitale plattformer som forretningsmodell, og kunne modellere liknende nye forretningsmodeller
-
Ha en grunnleggende forståelse om hvordan man selv kan utvikle et nettsted med dynamisk, interaktivt webinnhold
-
Ha kunnskap om ledelse av analyse- test- og strategiarbeid knyttet til videreutvikling og kontinuerlig forbedring av organisasjonens digitale løsninger og forretningsmodeller
Etter fullført emne skal studentene også ha tilegnet seg disse egenskapene:
-
ha grunnleggende kunnskap om digitalisering, digital transformasjon og nettverkseffekter i den digitale økonomien
-
ha kjennskap til ulike typer digitale plattformer
-
ha evne til å reflektere over etiske utfordringer ved digitalisering
-
forstå mekanismer knyttet til tjenestefisering i en digital verden
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjente gruppeoppgaver og presentasjoner, samt 80% fremmøte på felles samlinger. Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesning, gruppearbeid, casearbeid og øvelser. Forventet arbeidsomfang er 210 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Eksamensformen er gruppeinnlevering til mappe, av endelig rapport (Frister og krav til rapporten fremgår av fagets rom i Canvas). Karaktergivningen på gruppeeksamen er felles for hele gruppen (bokstavkarakterer).