Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet skal gi studentene en plattform for planlegging av digitaliseringsprosjekter. Emnet skal gi deltakerne et kunnskaps- og metodefundament for å lede eller delta i innovasjonsprosesser knyttet til digitalisering og tjenestedesign, med brukeren av tjenestene i sentrum. Deltakere på emnet har mulighet til å lære hvordan man bygger et bedre analysegrunnlag for å sikre at organisasjonen lykkes med digitale innovasjonsprosjekter og adresserer virkelige brukerbehov. Emnet består av følgende moduler:

1. Hovedmodul (Overordnet, på tvers av øvrige moduler):

Denne modulen understøtter hele emnet. Den inneholder oppgaver, maler og andre ressurser studentene trenger for levering av oppgaver underveis og for den endelige rapporten (eksamen).

2. Innovasjonsteori og praksis (eksempelvis):

  • ”Disruptive innovation” - teorien

  • ”Blue Ocean Strategy” - metodikken

Denne modulen inneholder gjennomgang av noen sentrale teorier og modeller for forretningside-utvikling, og eksempler på hvordan disse brukes i praksis.

3. Digital Service Design (nyskaping) og Redesign (fornying/forbedring):

  • Om å bruke Design Thinking - metoder

Denne modulen omhandler praktisk bruk av Design Thinking - metoder. Modulen dekker «Discovery»- (undersøkelse) og «Define»- fasen (analyse og ideutvikling) i casestudiet ditt. Aktuelle verktøy og metoder gjennomgås.

4. Planlegging og oppskalering av innovasjoner (eksempelvis):

  • Retur på investering: Inntektsstrømmer og kostnads-strukturer

  • Om å beskytte dine ideer

I denne modulen gjennomgår vi hvordan du «pakker inn» ditt casestudie i en rapport, med en plan for økonomi (finansiering) og vekst (forretningsutvikling), sammenfatning av brukerhistorier og wireframes og andre elementer som naturlig inngår i en plan for digitalisering og virksomhets-/forretningsutvikling.

Læringsutbytte

Etter avsluttet emne skal studentene:

  • kjenne til forretningsmodeller for verdinettverk, og hvordan disse kan iverksettes som nye digitale forretningskonsepter eller prosessinnovasjoner.

  • kjenne til og være i stand til, å anvende metoder for tjenestedesign og utvikling

  • kunne utføre forprosjekter for digital tjenesteinnovasjon med involvering av brukere

  • kjenne til noen sentrale modeller for innovasjon og virksomhets/forretningsutvikling

Vilkår for å gå opp til eksamen

Vilkår for å gå opp til eksamen er leverte og godkjente gruppeoppgaver og presentasjoner, samt 80% fremmøte på felles samlinger. Nærmere informasjon gis i Canvas ves semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisnings og læringsformer består av:

  • Samlinger med forelesninger eller workshops

  • Gruppearbeid og - innleveringer

  • Gruppepresentasjoner

 Estimert arbeidsomfang er 210 timer per semester.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei

Tilbys som enkeltemne

Ja, med forbehold om ledig plass/kapasitet.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Generell studiekompetanse

Eksamen

Eksamensformen er gruppeinnlevering til mappe, av endelig rapport (Frister og krav til rapporten fremgår av fagets rom i Canvas). Karaktergivningen på gruppeeksamen er felles for hele gruppen (bokstavkarakterer).

Annen informasjon

Undervises vår 2022, så først høst 2023. Det altså ikke bli undervist studieåret 2022-2023.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:33:53