Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk eller engelsk.

Innhold

Emnet gir en innføring i prosessforbedringsarbeid i ulike kontekster som f.eks. produksjon, logistikk og utvikling og baserer seg blant annet på Lean tenkning og kvalitetsledelse. Praktisk forbedringsarbeid er sentralt, og det er derfor mulig å utføre forbedringsarbeid for lokale virksomheter som en del av emnets semesteroppgave. Som navnet tilsier så er det her snakk om en gruppeoppgave som strekker seg over hele semesteret. Leveransen er en vitenskapelig artikkel som utgjør vurderingsgrunnlaget i kurset. Det er relativt stor bredde og fleksibilitet i forhold til hvilke temaer som kan være aktuelle. Hensikten er at den enkelte skal ha anledning til å fordype seg i tematikk som gir relevant kunnskap og erfaring med hensyn på bakgrunn og fremtidig arbeid. Det er altså anledning til å etablere samarbeid med virksomheter på eget initiativ og det oppfordres også sterkt til å gjøre dette. Det er i tillegg fullt mulig å skrive en teoretisk oppgave for de som foretrekker det. Vurderingskriteriene vil uansett være de samme uavhengig av hvilket tema som velges. Eksempelvis så utgjør vitenskapelig metode en del av disse kriteriene og er en del av pensum. Tross alt så er evidensbasert beslutningstaking et sentralt prinsipp ift annet pensumstoff som ISO 9000-serien, Lean, og Six Sigma.  

I tillegg til semesteroppgaven så er det også noen arbeidskrav som må være bestått for å kunne bli vurdert i kurset. Samtlige arbeidskrav er gruppearbeid og vil være av forholdsvis variert art. Både videoer, spill og skriftlige arbeider vil utgjøre disse arbeidskravene og samtlige påmeldte må følgelig disponere egen datamaskin. 

Kurset gir for øvrig en innføring i noen utvalgte prosessforbedringsteknikker og -metoder. Prosesskartleggingsteknikker som verdistrømsanalyser og flytskjema er eksempler på slike teknikker. Utviklings- og forbedringsarbeid er uensartet og dekker en rekke fagfelt noe som gjenspeiles i pensumsammensetningen. Tematikk som endringsledelse, digitalisering, sirkulær økonomi og tjenestefisering er eksempler på dette. 

Nærmere informasjon om både arbeidskrav og kursets innhold gis ved semesterstart.  

Læringsutbytte

Etter fullført emne, skal studenten kunne:

  • Anvende Lean prinsipper og filosofi, og vurdere hvordan de kan operasjonaliseres i ulike kontekster. Eksempelvis endringsprosesser 

  • Se Lean-prinsippene i sammenheng med innovasjon

  • Identifisere og vurdere verdi for interne og eksterne interessenter 

  • Sammenligne og analysere serie- og prosjektbaserte virksomheter konteksten av Lean tenkning 

  • Vurdere kommunikasjonsprosesser i forhold til kontinuerlig forbedring 

  • Identifisere og tolke prosessvariasjon  

  • Bruke prosesskartleggingsteknikker og identifisere forbedringsområder 

  • Kritisk reflektere over Lean prinsipper i sammenheng med digitalisering og sirkulær økonomi 

  • Vurdere og prioritere forbedrings tiltak basert på en holistisk systemtilnærming

  • Sammenligne og vurdere individuell og organisatorisk læring i forhold til forbedrings- og utviklingsarbeid, samt samarbeide i team for å finne praktisk håndterbare definisjoner av komplekse problemer og abstrakte utfordringer.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent obligatorisk(e) innlevering(er). Nærmere opplysninger gis i Canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Kurset gjennomføres som blandet læring og egenarbeid må påregnes. Korte forelesninger, videoer, aktive læringsformer vektlegges i kurset. Diskusjoner, presentasjoner gruppearbeid og problemløsning i team vil utgjøre en betydelig del av undervisningsformene. Arbeidsbelastning for dette emnet er beregnet til rundt 200 timer.  

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Samme opptakskrav som for toårig master i industriell økonomi og teknologiledelse eller toårig master i innovasjon og kunnskapsutvikling.

Eksamen

Mappeinnlevering i gruppe med felles karakter, teller 100% av total karakter. Bokstavkarakter. Nærmere opplysninger gis i Canvas ved semesterstart.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:38:12