Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk.

Anbefalte forkunnskaper

IND415-G Ledelse og organisasjonsteori tas før eller parallelt med emnet.

Innhold

Emnet belyser sentral tematikk og terminologi knyttet til prosjektledelsesfaget som f.eks. planlegging, gjennomføring, oppfølging, gevinstrealisering og prosjektmodeller.Emnet består av en relativt bred basis og det gis innføring i både interne og eksterne prosjekter. Emnet har forøvrig både en teorietisk og praktisk dimensjon. Eksempelvis så jobbes det i grupper med prosjektoppgave basert på et spill/simulering ved navnet "The Project Management Game (PM Game). PM Game vil være sentralt da cirka halvparten av samlingen vil ha innslag fra spillet. PM Game har o moduser.

I den første modusen så anvendes det såkalte tradisjonelle meotder, dvs. kritisk vei-metoden, mini-risk metoden m.fl. I den andre modusen så gjennomføres samme prosjekt som i første modus, men denne gangen så anvends DSDM/Scrum som er eksempler på smidige tilnærminger. PM Game dekker mao. i stor grad den delen av emnet som omhandler eksterne prosjekter. I tillegg så gis det altså en innføring i organisatorisk prosjektledelse, dvs. hvordan organisasjoner kan utnytte interne prosjekt til strategisk omstilling, kontinuerlig forbedring og innovasjon.

Samspillet mellom prosjekt og basisorganisasjon står sentralt. Perspektivet er relevant for interne utviklingsprosjekt i virksomheter så vel som for IKT-prosjekt som leverer løsninger til bruk hos en ekstern kunde.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten kunne:

 

  • Diskutere kjennetegn ved et prosjekt i forhold til en fast (basis-) organisasjon.

  • Redegjøre for sentrale begrep knyttet til roller og faser i prosjektets livssyklus.

  • Mestre grunnleggende teknikker for planlegging, gjennomføring og oppfølging av prosjekt.

  • Kritisk vurdere ulike kontekster for prosjektarbeid for så å konstruere en situasjonstilpasset prosjektmodell

  • Drøfte hvordan vorksomheter kan bruke interne prosjekt til å fremme innovasjon

  • Analysere viktige grensesnitt mellom interne prosjekt og basisorganisasjonen

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjente praktisk prosjektrapport og arbeidskrav. Oppgavene er knyttet til et prosjektsimuleringsspill. Mer informasjon blir gitt i Canvas.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet gjennomføres ved hjelp av forelesninger, video, gruppearbeid, spill/simulering og selvstudier. En praktisk prosjektoppgave ved hjelp av et prosjektsimuleringsspill, med påfølgende grupperapport, er en viktig del av emnet. Nærmere informasjon vil bli gitt i Canvas. Emnet har et forventet arbeidsomfang på 200 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei.

Eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over to uker teller 100% av karakteren. Bokstavkarakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
IND510 – Prosjektledelse og -styring 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:33:46