IDR947 Idrettsernæring 1
- Studiepoeng:
- 5
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Ida Lysdahl Fahrenholtz
- Undervisningssemester:
- Vår, Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Enkeltemner knyttet til tildelte tiltakspakker
- Personlig trener, årsstudium
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
IDR936 idrettsfaglig basisemne eller tilsvarende (høst-21: kun anbefalt forkunnskap, men ikke et krav)
Innhold
Emnet gir en kort innføring i faget idrettsernæring. Emnet vil inkludere sentrale tema som danner grunnlaget for anbefalingene for kosthold til idrettsutøvere, herunder grunnleggende ernærings- og treningslære, samt ernæringsmessige behov innen ulike idrettsgreiner. Emnet vil også inkludere sentrale problemstillinger knyttet til prestasjonsernæring og idrettsernæringsmessige utfordringer.
Hovedinnhold i emnet:
-
Energi og energigivende næringsstoffer (makro-næringsstoffer)
-
Vitaminer, mineraler og sporstoffer (mikronæringsstoffer) i mat og drikke
-
Fordøyelse, absorpsjon og metabolisme
-
Sentrale tema i faget idrettsernæring
-
Kostholdsanbefalinger til idrettsutøvere med fokus på ulike idretter
-
Prestasjonsernæring (kosthold før, under og etter trening/konkurranse) og periodisering
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene:
-
kjenne til det vitenskapelige grunnlaget for anbefalingene om kosthold til idrettsutøvere
-
kjenne til de viktigste funksjonene til makro- og mikronæringsstoffer i kroppen
-
kjenne til hvordan ernæring kan fremme prestasjon i ulike idretter
-
kunne belyse sentrale tema i faget idrettsernæring
-
kunne vurdere ernæringsmessige utfordringer relatert til prestasjon og helse i ulike idretter
-
kunne anvende forskningsbaserte, faglig begrunnede råd om ernæring knyttet til trening
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
Gjennomført nettbaserte leksjoner
-
Godkjente obligatoriske oppgaver
Se Canvas for nærmere informasjon.
Undervisnings- og læringsformer
Studiet er nettbasert uten samlinger. Undervisnings- og læringsformene er nettdiskusjon, veiledning, tilbakemelding på obligatoriske innleveringer og selvstudium. Studenter og lærere kommuniserer via læringsplattformen Canvas, der leksjoner blir lagt ut, obligatoriske oppgaver leveres inn, og faglige diskusjoner foregår.
Se Canvas for mer informasjon.
Emnet har et arbeidsomfang på ca. 135 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Generell studiekompetanse
Eksamen
To timers individuell skriftlig hjemmeeksamen.
Vurderingsuttrykk: Gradert karakter.