Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Anbefalte forkunnskaper

IDR423 Utvikling, læring og prestasjon i idrett (15 sp) eller tilsvarende

Innhold

Innholdet i dette emnet vil være sentrert rundt aktuelle forhold relatert til utvikling av idrettslig ekspertise. Både psykososiale og fysiske ferdigheter, inkludert tekniske og taktiske aspekter, vil være sentrale tema. I tillegg vil undervisningen være relatert til hvordan individ og lag kan utvikle seg og prestere i idrett, hvordan man kan tilrettelegge for best mulige forhold rundt trening og konkurranse, samt aktuelle problemstillinger innen idrettslig ekspertise og etiske aspekter ved toppidrett.

 Hovedtematikk:

  • Talentidentifisering og talentutvikling
  • Treningsplanlegging for prestasjonsutvikling
  • Trening og optimalisering av fysiske ferdigheter
  • Coaching av prestasjonsgrupper
  • Gruppedynamikk og prestasjonskulturer i idrett
  • Spenningsregulering i idrett
  • Prestasjonsernæring og restitusjonsmetoder
  • Energitilgjengelighet og kroppssammensetning
  • Etikk i toppidretten

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap og spesialisert innsikt i teorier, begreper og problemstillinger knyttet til idrettslig ekspertise
  • har inngående kunnskap om faktorer av betydning for utvikling av idrettslig ekspertise
  • har inngående kunnskap om aktuelle faglige problemstillinger knyttet til idrettslig ekspertise og etiske aspekter ved toppidrett med utgangspunkt i vitenskapelige teorier og metoder

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet idrettslig ekspertise
  • kan analysere og kritisk vurdere ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen idrettslig ekspertise
  • kan kritisk vurdere og anvende forsknings- og utviklingsarbeid innen idrettslig ekspertise på en selvstendig måte

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevante fag- og forskningsetiske problemstillinger innen idrettslig ekspertise
  • kan formidle selvstendig forsknings- og utviklingsarbeid på høyt faglig nivå
  • kan kommunisere faglige problemstillinger innenfor fagområdet idrettslig ekspertise til ulike målgrupper
  • kan bidra til nytenking og innovasjon innen fagområdet idrettslig ekspertise

Vilkår for å gå opp til eksamen

Skriftlig individuell oppgave (fagartikkel) basert på pensumrelevant tema, vurderes til godkjent/ ikke godkjent.

Konferansebidrag: Studentene skal planlegge og gjennomføre en konferanse hvor den enkelte holder en muntlig presentasjon etterfulgt av spørsmål fra opponenter og øvrige tilhørere som hovedsakelig er bachelorstudenter og forelesere på idrett. Presentasjonen vurderes til godkjent/ikke godkjent.

Undervisnings- og læringsformer

Arbeidsformer er forelesninger, gruppearbeid og selvstudium. Forventet arbeidsomfang er 405 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Muntlig individuell eksamen. Det gis gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
IDR410 – Prestasjonsutvikling i idrett og fysisk aktivitet 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:37:39