IDR424 Veien til idrettslig ekspertise
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Monica Klungland Torstveit
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskAnbefalte forkunnskaper
IDR423 Utvikling, læring og prestasjon i idrett (15 sp) eller tilsvarende
Innhold
Innholdet i dette emnet vil være sentrert rundt aktuelle forhold relatert til utvikling av idrettslig ekspertise. Både psykososiale og fysiske ferdigheter, inkludert tekniske og taktiske aspekter, vil være sentrale tema. I tillegg vil undervisningen være relatert til hvordan individ og lag kan utvikle seg og prestere i idrett, hvordan man kan tilrettelegge for best mulige forhold rundt trening og konkurranse, samt aktuelle problemstillinger innen idrettslig ekspertise og etiske aspekter ved toppidrett.
Hovedtematikk:
- Talentidentifisering og talentutvikling
- Treningsplanlegging for prestasjonsutvikling
- Trening og optimalisering av fysiske ferdigheter
- Coaching av prestasjonsgrupper
- Gruppedynamikk og prestasjonskulturer i idrett
- Spenningsregulering i idrett
- Prestasjonsernæring og restitusjonsmetoder
- Energitilgjengelighet og kroppssammensetning
- Etikk i toppidretten
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap og spesialisert innsikt i teorier, begreper og problemstillinger knyttet til idrettslig ekspertise
- har inngående kunnskap om faktorer av betydning for utvikling av idrettslig ekspertise
- har inngående kunnskap om aktuelle faglige problemstillinger knyttet til idrettslig ekspertise og etiske aspekter ved toppidrett med utgangspunkt i vitenskapelige teorier og metoder
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet idrettslig ekspertise
- kan analysere og kritisk vurdere ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen idrettslig ekspertise
- kan kritisk vurdere og anvende forsknings- og utviklingsarbeid innen idrettslig ekspertise på en selvstendig måte
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante fag- og forskningsetiske problemstillinger innen idrettslig ekspertise
- kan formidle selvstendig forsknings- og utviklingsarbeid på høyt faglig nivå
- kan kommunisere faglige problemstillinger innenfor fagområdet idrettslig ekspertise til ulike målgrupper
- kan bidra til nytenking og innovasjon innen fagområdet idrettslig ekspertise
Vilkår for å gå opp til eksamen
Skriftlig individuell oppgave (fagartikkel) basert på pensumrelevant tema, vurderes til godkjent/ ikke godkjent.
Konferansebidrag: Studentene skal planlegge og gjennomføre en konferanse hvor den enkelte holder en muntlig presentasjon etterfulgt av spørsmål fra opponenter og øvrige tilhørere som hovedsakelig er bachelorstudenter og forelesere på idrett. Presentasjonen vurderes til godkjent/ikke godkjent.
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformer er forelesninger, gruppearbeid og selvstudium. Forventet arbeidsomfang er 405 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Eksamen
Muntlig individuell eksamen. Det gis gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
IDR410 – Prestasjonsutvikling i idrett og fysisk aktivitet | 15 |