IDR421 Fagdidaktiske vurderinger i kroppsøving
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Aron Gauti Laxdal
- Undervisningssemester:
- Vår
- Varighet:
- 1 semester
Forkunnskapskrav
Bestått 150 studiepoeng i grunnskolelærerutdanningen, inkludert 30 studiepoeng i Pedagogikk og elevkunnskap, IDR136 Kroppsøving og bevegelsesglede, IDR137 Kroppsøving og elevmangfold og IDR208 Kroppsøving og treningslære eller tilsvarende.
Innhold
Emnet legger vekt på å belyse sentrale fagdidaktiske problemstillinger i kroppsøvingsfaget. Emnet vil behandle kroppsøvingsundervisning i lys av gjeldende læreplan og vil omhandle planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning i faget. Analysene og refleksjonene vil dreie seg om elevenes læringsutbytte av kroppsøvingsundervisningen sett i lys av læringsmiljø, læringsstrategier og meningsfull vurdering.
Tema:
-
Mestring og læringsmiljø i kroppsøving
-
Fagdidaktikk i kroppsøving
-
Observasjon av egen og andres kroppsøvingstimer
-
Eksperimentere kreativt med ulike digitale verktøy, aktiviteter og læringsstrategier
Faget i praksis
Det er 100 timer i praksis i emnet. Målet med praksisen er å videreutvikle fagdidaktisk kompetanse i kroppsøving, med ekstra fokus på tilrettelegging av positivt læringsmiljø og mestring i faget. Studenten ha ansvar for å utvikle, lede og vurdere undervisning, vurdering, relasjons- og utviklingsarbeid. Studenten skal også gjennomføre sitt planlagte faglige utviklingsarbeid og veiledes konkret på dette i for- og etterkant av gjennomføringen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
Kunnskaper
-
Ha inngående kunnskap om kroppsøvingsundervisning i lys av gjeldende læreplan, og kritisk kunne reflektere over forberedelse, gjennomføring og videreutvikling av kroppsøvingsundervisning i lys av:
-
Læringsutbytte
-
Læringsmiljø
-
Læringsstrategier
-
-
Ha inngående kunnskap om kroppsøvingslærerrollen i lys av relevant forskningslitteratur.
-
Ha inngående kunnskap om undervisnings- og vurderingspraksiser som fremmer læring i kroppsøving
Ferdigheter
-
Kunne demonstrere planleggingskompetanse på kort og lang sikt for en inkluderende kroppsøvingsundervisning og kan anvende ulike undervisningsmetoder
-
Kunne systematisk og kritisk evaluere egen og andres undervisning i kroppsøvingsfaget
-
Kunne mestre ulike undervisnings- og klasseledelsesstrategier for god undervisning i kroppsøvingsfaget
-
Kunne bedømme hvordan gode læringsmiljøer utvikles og hvordan elevers tro på egne mestringsferdigheter kan fremmes i kroppsøvingsundervisningen
-
Kunne iverksette prinsippene i vurdering for læring i sin undervisnings- og vurderingspraksis
Generell kompetanse
-
Bidra til å utvikle forskningsbasert profesjonskunnskap som kroppsøvingslærer spesielt og i skoleutvikling generelt
-
Systematisk og kritisk vurdere fagdidaktiske problemstillinger i kroppsøving i lys av forskningslitteratur
-
Bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser i kroppsøvingsfaget
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
Minimum 70 % tilstedeværelse
-
Godkjent arbeidskrav
-
Grunnskolelærerstudenter må ha bestått praksis
Se utfyllende informasjon i semesterplan i Canvas.
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformer i emnet vil bestå av forelesninger, individuelt arbeid, seminar- og gruppearbeid, samt individuelt/gruppevis arbeid i praksisfeltet. Se nærmere informasjon i Canvas.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
En individuell mappeoppgave. Mappeoppgaven består av 3 deloppgaver og studenten har krav på 3 timer veiledning i tilknytning til oppgaven. Oppgaven skal ikke overskride 6000 ord. Innsamlet observasjon og intervjumateriale er å betrakte som vedlegg. Oppgaven blir vurdert med gradert karakter. Alle hjelpemidler tillatt. Se nærmere informasjon i Canvas.