Forkunnskapskrav

Bestått 150 studiepoeng i grunnskolelærerutdanningen, inkludert 30 studiepoeng i Pedagogikk og elevkunnskap, IDR134 Kroppsøving og bevegelsesglede, IDR135 Kroppsøving og elevmangfold og IDR207 Kroppsøving og aktivitetslære eller tilsvarende.

Innhold

Emnet legger vekt på å belyse sentrale fagdidaktiske problemstillinger i kroppsøvingsfaget. Emnet vil behandle kroppsøvingsundervisning i lys av gjeldende læreplan og vil omhandle planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning i faget. Analysene og refleksjonene vil dreie seg om elevenes læringsutbytte av kroppsøvingsundervisningen sett i lys av læringsmiljø, læringsstrategier og meningsfull vurdering.

Tema:

  • Mestring og læringsmiljø i kroppsøving

  • Fagdidaktikk i kroppsøving

  • Observasjon av egen og andres kroppsøvingstimer

  • Eksperimentere kreativt med ulike digitale verktøy, aktiviteter og læringsstrategier

 

Faget i praksis

Det er 100 timer i praksis i emnet. Målet med praksisen er å videreutvikle fagdidaktisk kompetanse i kroppsøving, med ekstra fokus på tilrettelegging av positivt læringsmiljø og mestring i faget. Studenten ha ansvar for å utvikle, lede og vurdere undervisning, vurdering, relasjons- og utviklingsarbeid. Studenten skal også gjennomføre sitt planlagte faglige utviklingsarbeid og veiledes konkret på dette i for- og etterkant av gjennomføringen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

Kunnskaper

  • Ha inngående kunnskap om kroppsøvingsundervisning i lys av gjeldende læreplan, og kritisk kunne reflektere over forberedelse, gjennomføring og videreutvikling av kroppsøvingsundervisning i lys av:

    • Læringsutbytte

    • Læringsmiljø

    • Læringsstrategier

  • Ha inngående kunnskap om kroppsøvingslærerrollen i lys av relevant forskningslitteratur.

  • Ha inngående kunnskap om undervisnings- og vurderingspraksiser som fremmer læring i kroppsøving

Ferdigheter

  • Kunne demonstrere planleggingskompetanse på kort og lang sikt for en inkluderende kroppsøvingsundervisning på barnetrinnet og kan anvende ulike undervisningsmetoder

  • Kunne systematisk og kritisk evaluere egen og andres undervisning i kroppsøvingsfaget

  • Kunne mestre ulike undervisnings- og klasseledelsesstrategier for god undervisning i kroppsøvingsfaget

  • Kunne bedømme hvordan gode læringsmiljøer utvikles og hvordan elevers tro på egne mestringsferdigheter kan fremmes i kroppsøvingsundervisningen

  • Kunne iverksette prinsippene i vurdering for læring i sin undervisnings- og vurderingspraksis

Generell kompetanse

  • Bidra til å utvikle forskningsbasert profesjonskunnskap som kroppsøvingslærer spesielt og i skoleutvikling generelt

  • Systematisk og kritisk vurdere fagdidaktiske problemstillinger i kroppsøving i lys av forskningslitteratur

  • Bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser i kroppsøvingsfaget

Vilkår for å gå opp til eksamen

- Minimum 70 % tilstedeværelse

- Godkjent arbeidskrav

- Bestått praksis

 

Se utfyllende informasjon i semesterplan i Canvas.

Undervisnings- og læringsformer

Arbeidsformer i emnet vil bestå av forelesninger, individuelt arbeid, seminar- og gruppearbeid, samt individuelt/gruppevis arbeid i praksisfeltet. Forventet arbeidsomfang er 400 timer. Se mer informasjon i Canvas.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

En individuell mappeoppgave. Mappeoppgaven består av 3 deloppgaver og studenten har krav på 3 timer veiledning i tilknytning til oppgaven. Oppgaven skal ikke overskride 6000 ord. Innsamlet observasjon og intervjumateriale er å betrakte som vedlegg. Oppgaven blir vurdert med gradert karakter. Alle hjelpemidler tillatt. Se mer informasjon i Canvas.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:37:37