Forkunnskapskrav

Bestått første året av idrett, bachelorprogram.

Innhold

 

    • Trenerrollen i individuell idrett og lagidrett

    • Trenerrollen i relasjon til ulik alder og ulikt prestasjonsnivå

    • Coaching/veiledning på individnivå

    • Team coaching/-veiledning

    • Treneren som leder

    • Etikk og etisk refleksjon i trener- og veilederrollen

    • Anvendt coaching og veiledning i møte med utøveren

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne skal studentene

  • ha bred kunnskap knyttet til trener- og veilederrollen

  • ha grunnleggende praktisk trener- og veiledningskompetanse på individ- og gruppenivå

  • ha innsikt i egen væremåte/ rolle for å kunne etablere gode trener- og utøver relasjoner

  • ha etisk kompetanse for å kunne forstå og håndtere utfordringer som kan oppstå i rollen som trener og veileder

  • kunne anvende coaching teorier og prinsipper i idrettskontekster med ulike fokus

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent deltakelse i obligatorisk undervisning.

Individuelle refleksjonslogger må være godkjent.

Se nærmere informasjon på Canvas.

Undervisnings- og læringsformer

Arbeidsformene vil variere mellom forelesninger, praktisk arbeid, seminar, basisgrupper, casearbeid, gruppearbeid og individuelt arbeid. All undervisning knyttet til seminar og basisgrupper er obligatorisk (minimum 80% deltakelse). Se nærmere informasjon på Canvas.

 

Forventet arbeidsomfang i dette emnet er ca. 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilbys som enkeltemne

Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Generell studiekompetanse og

bestått første år av idrett, bachelorprogram.

Eksamen

Muntlig eksamen i grupper med individuell gradert karakter.

Se nærmere beskrivelse i semesterplanen på Canvas.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:37:34