Innhold

  • Ulike arbeidsmåter og undervisningsmetoder i idrettslige aktiviteter

  • Tidsaktuelle idretter

  • Valg mellom fordypning innen kategoriene individuell- eller lagidretter.

Tilbudet om hvilke fordypningsidretter innenfor de to kategoriene avhenger av antall oppmeldte studenter. Det vil bli gitt minst to valgmuligheter innen hver av kategoriene.

Aktivitetslæren skal både tjene som utgangspunkt og som konkretiseringsarena for de mer teoretiske emnene i bachelorstudiet.

Emnet vil være under kontinuerlig vurdering og utvikling, og det tas derfor forbehold om endringer i utvalget av idretter som tilbys til enhver tid.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne skal studenten

 

  • kunne gjøre rede for hva som menes med «den brede» forståelsen av emnet aktivitetslære

  • kunne analysere bevegelsesløsninger (individuelt og kollektivt) i idrett generelt og i fordypningsidretten spesielt (teknisk og taktisk)

  • kunne begrunne pedagogiske tiltak for å fremme hensiktsmessige bevegelsesløsninger i idrett generelt og i fordypningsidretten spesielt (teknisk og taktisk)

  • kunne demonstrere grunnleggende ferdigheter i fordypningsidretten og gjøre rede for aktivitetens sentrale karakteristika, utbredelse og historiske utvikling

  • kunne demonstrere grunnleggende ferdigheter i et utvalg tidsaktuelle aktiviteter og gjøre rede for aktivitetenes sentrale karakteristika, utbredelse og historiske utvikling

  • kunne reflektere over betydningen av eksplisitte og implisitte læringsprosesser i ulike aktiviteter

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent deltakelse i praktiske idrettsaktiviteter.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bli gitt i form av forelesninger, praktisk arbeid og prosjektarbeid. Emnet forutsetter stor grad av egenaktivitet hos studentene.

All undervisning i praktiske idrettsaktiviteter er obligatorisk (minimum 80% deltakelse).

Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Skriftlig rapport i idrettsanalyse, gruppe. Varighet 2 uker. Omfang 3000 ord. Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:37:32