Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Innhold

  • Barns motoriske utvikling

  • Avvik fra normalutvikling og tilrettelegging for fysisk aktivitet hos barn og unge med spesielle behov

  • Definisjoner, begreper og teoretiske perspektiver på motorikk

  • Observasjon og testing av motorisk funksjon

  • Aktiviteter i ulike miljø

  • Idrettsaktiviteter for barn og unge

  • Praktisk arbeid med barn og/eller unge i bevegelse

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne skal studenten

  • ha grunnleggende kunnskap om barns motoriske utvikling

  • kunne beskrive ulike teoretiske perspektiver på barns motoriske utvikling

  • ha kjennskap til avvik fra normalutvikling, og hvordan man kan legge til rette for fysisk aktivitet for barn og unge med spesielle behov

  • ha kjennskap til utvalgte observasjonsmetoder og motoriske tester

  • kunne gjennomføre lek- og idrettsaktiviteter med barn og/ eller unge i ulike miljø

  • ha kjennskap til Norges Idrettsforbunds Barneidrettsbestemmelser ut i fra et motorisk perspektiv

  • kunne forklare bevegelseslekens betydning for barns helhetlige utvikling

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjent frammøte til obligatorisk undervisning (se undervisningsplan)

  • Godkjent praksis for lektorstudentene

  • Godkjent praktisk observasjonsoppgave i gruppe med muntlig fremlegg for disiplinstudentene

Se nærmere beskrivelse i Canvas.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bli gitt i form av forelesninger, gruppearbeid, samt praktisering av lek og idrettsaktiviteter i ulike miljø (natur, vann, sal).

Disiplinstudenter har i tillegg en obligatorisk praktisk observasjonsoppgave i gruppe med et avsluttende muntlig fremlegg.

Se nærmere beskrivelse i Canvas.

For lektorstudenter inngår det ti dager praksis i skolen. Se nærmere beskrivelse i Canvas.

All undervisning i praktiske idrettsaktiviteter er obligatoriske (minimum 80% deltagelse).

Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

4 timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn.

Vurderingsuttrykk: Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
IDR103 – Barn og unge, bevegelse og utvikling 10
IDR103 – Barn og unge, bevegelse og utvikling 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:37:30