HSI419 IKT, ledelse, organisasjon og helsepolitikk
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Geir Inge Hausvik
- Undervisningssemester:
- Vår
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Helse- og sosialinformatikk, masterprogram
- Helse- og sosialinformatikk, erfaringsbasert masterprogram, deltid
Anbefalte forkunnskaper
HSI416 Systemutvikling, prosjektstyring og evaluering
Innhold
Organisasjonsteori med fokus på helseorganisasjoner. Helse- og sosialpolitikk med fokus på e-helse og digitalisering av helse- og sosialsektoren. Strategisk bruk av IKT i helse- og sosialsektoren. Endringsledelse og implementering av IKT. Innovasjon, regionale innovasjonssystemer. Artificial intelligence (AI) i helsesektoren.
Læringsutbytte
Etter endt emne skal studenten:
-
kunne medvirke aktivt i arbeid med utvikling og innføring av IKT-strategier i helse- og sosialsektoren
-
ha inngående kunnskap om organisasjonsteori og kunne anvende slik kunnskap ved organisasjonsmessige endringer
-
ha kunnskap om ulike forutsetninger for innføring av IKT og hvordan bruk av IKT kan påvirke organisasjonsmessige forhold i helse- og sosialsektoren
-
kunne redegjøre for helse- og sosialpolitiske målsettinger og rammevilkår knyttet til utvikling og bruk av IKT i sektoren
-
kunne analysere sammenhengen mellom innføring av IKT og organisering av arbeidsprosesser
-
ha kunnskap om brukerinvolvering av alle relevante aktører
-
ha kunnskap om innovasjon og regionale innovasjonssystemer
-
ha kunnskap om kunstig intelligens (Artificial intelligence) knyttet til helseseinformatikk
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent ett arbeidskrav som skal presenteres. Se nærmere beskrivelse i emnehefte.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, gruppearbeider, seminarer og selvstudier. To ukesamlinger kombinert med nettstøttet undervisning. Emnet har et forventet arbeidsomfang på 270 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
3 timers individuell digital hjemmeeksamen. Vurderingsuttrykk: Bestått/ikke bestått.