HSI417 Helseinformatikk - Forskningsmetodiske prinsipper og praksis. Prosjekt 2
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Hege Mari Johnsen
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 2 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Helse- og sosialinformatikk, masterprogram
- Helse- og sosialinformatikk, erfaringsbasert masterprogram, deltid
Forkunnskapskrav
HSI414 Samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder. Prosjekt 1
Innhold
Gjennomføring av et problemorientert prosjekt som går over to semestre.
Studentgruppen velger et tema for prosjektet som tar utgangspunkt i en konkret problemstilling fra praksis innenfor helse- og sosialsektoren relatert til fagområdet helse- og sosialinformatikk.
Læringsutbytte
Etter endt emne skal studenten:
-
ha forståelse for og kunne anvende spesielle forskningsmetodiske prinsipper innenfor helse- og sosialinformatikk
-
kunne vurdere og anvende ulike vitenskapelige forskningsmetoder i prosjektet
-
kunne designe og gjennomføre et problemorientert forskningsprosjekt på et reelt problemområde relatert til fagområdet helse- og sosialinformatikk
-
kunne gjøre rede for metodiske og etiske vurderinger i prosjektrapporten
-
kunne gjøre rede for, vurdere og anvende publisert forskning i prosjektrapporten
Vilkår for å gå opp til eksamen
Deltatt i obligatorisk undervisning.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, gruppearbeider, seminarer og selvstudier. To ukesamlinger hvert semester kombinert med nettstøttet undervisning og veiledning. Tre seminar hvorav to er obligatoriske. Emnet har et forventet arbeidsomfang på 540 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Studentene utarbeider i gruppe en prosjektrapport. Arbeidet pågår i begge semestre. Det gis felles karakter til gruppen. Individuell muntlig justerende eksamen. Se emneheftet for nærmere beskrivelse. Vurderingsuttrykk: Gradert karakter.