HSI414 Samfunnsvitenskaplige forskningsmetoder. Prosjekt 1
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Hege Mari Johnsen
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 2 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Helse- og sosialinformatikk, masterprogram
- Helse- og sosialinformatikk, erfaringsbasert masterprogram, deltid
Innhold
Innføring i vitenskapelig metode. Kvantitative og kvalitative forskningsdesign. Innsamling, analyse og diskusjon av empiri. Innføring i SPSS. Systematisk litteratursøking.
Gjennomføring av et pilotprosjekt og et problemorientert prosjekt. Studentgruppen velger et tema for prosjektet med utgangspunkt i et konkret problemområde innenfor egen praksis i helse- og sosialsektoren relatert til helse- og sosialinformatikkfeltet. Det gjennomføres en problemanalyse, og det utarbeides et konkret forslag til en problemstilling som er reell, dokumenterbar og forskbar. Studentene skal utarbeide og bruke prosjektplan, gruppekontrakt og andre aktuelle verktøy.
Læringsutbytte
Etter endt emne skal studenten:
-
ha kunnskap om og forståelse for grunnleggende samfunnsvitenskapelige forskningsmetodiske prinsipper
-
ha forståelse for og å kunne gjennomføre problemanalyser relatert til IKT i helse- og sosialsektoren
-
ha innsikt i og kunne anvende samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder i problemorienterte prosjekt
-
kunne identifisere reelle problemstillinger relatert til IKT i helse- og sosialsektoren
-
kunne gjennomføre problemorienterte prosjekter og skrive prosjektrapport
-
kunne vurdere gruppesamarbeidsklima i prosjektarbeid
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent pilotprosjekt.
Deltatt i obligatorisk undervisning.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, gruppearbeider og selvstudier. To ukesamlinger hvert semester kombinert med nettstøttet undervisning og veiledning på prosjekter. Tre seminar hvorav to er obligatoriske. Emnet har et forventet arbeidsomfang på 540 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Studentene utarbeider i gruppe en prosjektrapport. Arbeidet pågår i begge semestre. Det gis felles karakter til gruppen. Se emneheftet for nærmere beskrivelse.
Vurderingsuttrykk: Gradert karakter.