HI-601 Historiefaglig tekst- og lesekompetanse
- Studiepoeng:
- 5
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Undervisningssemester:
- Vår, Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Ph.d.-program i humaniora og pedagogikk
Forkunnskapskrav
Det kreves opptak på relevant doktorgradsutdanning
Innhold
Emnet skal utvikle studentenes evne til analyse og refleksjon omkring betydningen av historikeres tekst- og lesekompetanse, for utviklingen av deres faglige profesjonalitet, for vurderingen av profesjonelle standarder innenfor vitenskap, fagmiljø og formidling mot allmennheten.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene:
Kunnskap
-
Ha avansert forståelse av lese- og tekstkompetansens betydning for utvikling av historikerens faglige profesjonalitet, vitenskapelige og historiefaglige arbeid.
-
Ha avansert innsikt i de ulike sidene ved historiefaglige tekster.
-
Kunne vurdere sentrale problemstillinger og prinsipper for historiefaglig tekstlesning.
-
Kunne bidra med ny innsikt i forholdet mellom historisk forskning og historisk formidling, mellom faglig tenkning og faglig tekst.
Ferdigheter
-
Kunne analysere og drøfte reflektert på høyt nivå utforming av historiefaglige tekster, innenfor vitenskapsfeltet og innenfor allmenn historieskriving.
-
Kunne tolke, anvende, utnytte og vurdere kritisk ulike typer historisk materiale som kilder for historisk forskning, og kunne diskutere sine egne leseforutsetninger og -strategier i møte med et historisk materiale.
-
Kunne identifisere og drøfte avansert ulike historiefaglige fremstillingers litterære og erkjennelsesmessige kvaliteter.
Generell kompetanse
-
Kunne drøfte avansert verdien av ulike typer av tekst- og lesekompetanse for forskeres muligheter til å dele sitt fag og sine vitenskapelige resultater med et allment publikum.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Deltagelse på seminarene og i studentarbeidet som inngår i seminarene.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er seminarbasert med studentaktive arbeidsformer, praktiske øvinger og diskusjoner. Seminardeltakelsen er obligatorisk.
Tilgang for privatister
Nei
Eksamen
Skriftlig paper på 8 000 ord som belyser emnets sentrale problemstillinger i møte med en type historisk kildemateriale, historiefaglige tekster eller andre historiefaglige fremstillingsformer. kildemateriale, historiefaglige tekster eller andre historiefaglige fremstillingsformer. Essayet skal være: (1) tilknyttet deltakerens eget PhD-prosjekt, (2) relevant til kursets tematikk, og (3) basert på kursets pensum. Karakter: bestått / ikke bestått.