Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Ph.d.-program i humaniora og pedagogikk

Forkunnskapskrav

Det kreves opptak på relevant doktorgradsprogram

Anbefalte forkunnskaper

Relevant kandidat- eller masterutdanning som fyller kravene for å bli tatt opp ved en norsk ph.d.-utdanning.

Innhold

Emnet skal utvikle studentenes evne til kritisk refleksjon over historievitenskapelige, etiske, normative og sosiale sider ved historikernes arbeid og praksis.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene

Kunnskap

  • være i kunnskapsfronten innenfor historievitenskapen og beherske fagets vitenskapsteori og sentrale vitenskapsteoretiske diskusjoner.

  • kunne bidra til utvikling av ny kunnskap, nye teorier, metoder, fortolkninger og dokumentasjonsformer innenfor historie

Ferdigheter

  • kunne håndtere komplekse historiefaglige spørsmål og utfordre etablert kunnskap og praksis på fagområdet.

  • kunne vurdere ulike historiefaglige fremstillingers metodiske og teoretiske kvaliteter

Generell kompetanse

  • kunne vurdere verdien og relevansen av ulike typer historiefaglig forskning for menneskelig erkjennelse og samfunnsinnsikt

  • kunne identifisere relevante etiske problemstillinger og utøve sin forskning og historiefaglige arbeid med faglig integritet

Vilkår for å gå opp til eksamen

Deltatt på seminarene og i studentarbeidet som inngår i seminarene, deriblant presentasjon og diskusjon av kursets sentrale tekster.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er seminarbasert med studentaktive arbeidsformer, praktiske øvinger og diskusjoner. Seminarene er obligatoriske.

Tilgang for privatister

Nei.

Eksamen

Paper på 8 000-10 000 ord som diskuterer emnets tema eller perspektiver i forhold til et historisk materiale eller historievitenskapelige fremstillinger

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:37:21