Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Hvordan har skiftende teknologiske kulturer satt preg på tidligmoderne og moderne samfunn fra renessansen og frem til i dag? Viser historiske erfaringer at ny teknologi kan drive frem omfattende samfunnsendringer, eller er det tvert imot slik at samfunnsforholdene former teknologien? Dette emnet gir en innføring i de metoder og innfallsvinkler historikere bruker når de studerer teknologiske kulturer og endringsprosesser. I tillegg til å sette deg inn i hovedtrekk i teknologiutviklingen i de siste 500 år, får du mulighet til å gjøre et dybdestudium av et avgrenset, selvvalgt tema.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene

Kunnskap

  • ha innsikt i hovedlinjer i teknologiens historie fra renessansen til i dag, og ha inngående kunnskap om et avgrenset, teknologihistorisk tema
  • beherske sentrale begreper, teorier og tilnærminger på det teknologihistoriske feltet

Ferdigheter

  • kunne drøfte historiefaglige problemstillinger med utgangspunkt i teknologihistorisk forskningslitteratur
  • kunne anvende begreper og teorier fra det teknologihistoriske feltet til å analysere teknologiske endringsprosesser

Generell kompetanse

  • kunne forklare verdien og relevansen av historiefaglige bidrag til å forstå teknologiens plass i moderne samfunn

Vilkår for å gå opp til eksamen

Studenten må ha deltatt på den obligatoriske samlingen (3-4 dager) i løpet av semesteret, og gjennomført to digitale portprøver med godkjent resultat. Nærmere informasjon vil bli gitt i Canvas.

Studenten må innen angitt frist ha levert og fått godkjent selvvalgt pensum, samt tema og problemstilling for semesteroppgaven. I tillegg må studenten to ganger levere utkast til oppgaven til veiledning, og ved begge anledninger lese og gi tilbakemelding til medstudentene i sin veiledningsgruppe ("kollegaveiledning").

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er nettbasert. Nærmere informasjon vil bli gitt i Canvas. Det er bygd opp rundt bruk av en modulbasert studieguide og baserer seg på selvstudium med støtte i digitale læringsressurser. Gjennom en semesteroppgave får studentene anledning til å fordype seg i et avgrenset teknologihistorisk tema. Utkast til oppgaven legges fram og diskuteres med medstudenter og faglærer. Arbeidsomfanget er beregnet til ca. 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

a) Individuell semesteroppgave på ca. 4000 ord (60% av samlet karakter)

b) 3-timers individuell, skriftlig, hjemmeeksamen (40% av samlet karakter)

Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:37:20