Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

HI-135 Fagdidaktikk i historie, del 1, ettfagsvariant

Innhold

Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, som består av fagdidaktikk i ett eller to fag, pedagogikk og praksis.

Emnet i historiedidaktikk er inndelt i tre hovedområder:

Skolen og samfunnet og faget i skolen tar opp historiefagets egenart, historie og legitimering som skolefag i videregående opplæring, samt læreplanverket og øvrige styringsdokumenter.

Elevkunnskap og lærerrollen tar opp historielærerrollen, herunder profesjonsetikk og profesjonsutvikling. Emnet gir også kunnskap om ungdomskultur og mangfoldet i elevenes forutsetninger. Praktisk-pedagogiske ferdigheter i klasseromsledelse, kommunikasjon og bygging av gode læringsmiljø står også sentralt.

Undervisning og læring behandler fagdidaktiske teorier, arbeidsmåter og læringsstrategier og læremidler. Med utgangspunkt i studentenes kunnskaper i historie og innsikt i fagdidaktikk vil emnet videre fokusere på fagdidaktisk refleksjon og praktisk øvelse i form av planlegging, gjennomføring og tilpassing av historieundervisning i videregående opplæring, samt vurdering av elevenes kompetanse.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene

Kunnskaper

  • ha inngående fagdidaktisk kunnskap i historie rettet mot trinn 11-13

  • ha kunnskap om fagets læreplan i videregående skole

  • ha bred kunnskap om ulike læringsstrategier, arbeidsmåter og læringsarenaer som egner seg i historie

  • ha god kunnskap om mangfoldet i elevenes forutsetninger og interesser

  • ha god kunnskap om det flerkulturelle samfunnet og samiske perspektiver, og muligheter og utfordringer dette innebærer for historieundervisningen

  • ha kunnskap om aktuell fagdidaktisk forskning

Ferdigheter

  • kunne analysere læreplanen og utarbeide tydelige og relevante læringsmål

  • kunne holde seg oppdatert på gjeldende lov- og planverk

  • kunne bruke sine faglige og didaktiske kunnskaper på en måte som fremmer gode faglige og sosiale læringsprosesser

  • kunne planlegge, gjennomføre, tilpasse og dokumentere undervisning i historie, og vurdere elevenes kompetanse

  • kunne bruke og begrunne varierte arbeidsmåter og læringsstrategier

  • kunne bruke og begrunne digitale verktøy i undervisningen

  • kunne nyttiggjøre seg resultater fra fagdidaktisk forskning

  • kunne ta initiativ til og gjennomføre fagdidaktisk utviklingsarbeid

  • kunne diskutere og legitimere historiefaget som skolefag

  • kunne orientere seg i fagets forskningslitteratur, og benytte relevant teori på en kritisk og reflektert måte i eget forskningsarbeid

  • kunne planlegge og gjennomføre praksisrelatert FoU arbeid, samt diskutere og formidle resultatene på en strukturert og vitenskapelig måte

  • ha avansert metodisk kunnskap og kunne gjennomføre selvstendige analyser av innsamlet datamateriale

Generell kompetanse

  • kunne inneha en profesjonell holdning og kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske spørsmål 

  • ha et bevisst forhold til etiske problemstillinger knyttet til forskning, herunder personvern, kildekritikk og kildesitering

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • bestått praksis

  • obligatorisk deltakelse i undervisningen (80%)

  • godkjent presentasjon av forskningsprosjekt

  • godkjente arbeidskrav for ettfagsstudenter

Nærmere beskrivelse vil bli gitt ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og kan gis i form av forelesninger, praksis og veiledning, ekskursjoner, samtale, refleksjon, intervju, presentasjoner, bruk av digitale verktøy, utarbeiding av undervisningsopplegg og andre praktiske øvelser. Praktisk utprøving av ulike arbeidsformer knyttet til historie og lærerrollen vil stå sentralt.

Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper - en betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.

Da emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, fordrer det studentenes deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk frammøte. Studenten skal i løpet av semesteret gjennomføre sitt planlagte forskningsprosjekt. Det innebærer at studenten foretar datainnsamling i forbindelse med praksis, og bearbeider og analyserer dataene opp mot relevant teori. Presentasjon av forskningsprosjektet beskrives i egen instruks.

Studenten skal formidle forskningsresultatene på en strukturert og vitenskapelig måte i en skriftlig fordypningsoppgave. Studenten skal legge frem et selvvalgt pensum som er relevant for fordypningsoppgaven.

Studentene skal ha seks ukers praksis i videregående skole. Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 400 timer.

Eksamen

Fire timers individuell, skriftlig eksamen under tilsyn (teller 50%).
Individuell, skriftlig fordypningsoppgave (teller 50%).
Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
HI-109 – Fagdidaktikk i historie i PPU, ettfagsvariant 15
HI-417 – Fordypningsoppgave for ettfagsstudenter – historie 7.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:37:20