Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Bestått HI-131 Fagdidaktikk i historie i lektorutdanning for trinn 8-13.

Innhold

Emnet er en del av lektorutdanningens profesjonsfag, som består av fagdidaktikk i to fag, pedagogikk og praksis.

Emnet i historiedidaktikk er inndelt i tre hovedområder:

Skolen og samfunnet og faget i skolen tar opp historiefagets egenart, historie og legitimering som skolefag i videregående opplæring, samt læreplanverket og øvrige styringsdokumenter.

Elevkunnskap og lærerrollen tar opp historielærerrollen, herunder profesjonsetikk og profesjonsutvikling. Emnet behandler også ungdomskultur og mangfoldet i elevenes forutsetninger. Praktisk-pedagogiske ferdigheter i klasseromsledelse, kommunikasjon og bygging av gode læringsmiljø står også sentralt.

Undervisning og læring behandler fagdidaktiske teorier, arbeidsmåter og læringsstrategier og læremidler. Med utgangspunkt i studentenes kunnskaper i historie og innsikt i fagdidaktikk vil emnet videre fokusere på fagdidaktisk refleksjon og praktisk øvelse i form av planlegging, gjennomføring og tilpassing av historieundervisning i videregående opplæring, samt vurdering av elevenes kompetanse.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene

Kunnskaper

  • ha inngående fagdidaktisk innsikt i historie rettet mot trinn 11-13

  • ha innsikt i fagets læreplan i videregående skole

  • ha avansert innsikt i ulike læringsstrategier, arbeidsmåter og læringsarenaer som egner seg i historie

  • ha inngående innsikt i mangfoldet i elevenes forutsetninger og interesser

  • ha inngående innsikt i det flerkulturelle samfunnet og samiske perspektiver, og muligheter og utfordringer dette innebærer for historieundervisningen

  • ha innsikt i aktuell fagdidaktisk forskning

Ferdigheter  

  • kunne analysere læreplanen og utarbeide tydelige og relevante læringsmål

  • kunne holde seg oppdatert på gjeldende lov- og planverk

  • kunne bruke sine faglige og didaktiske kunnskaper på en måte som fremmer gode faglige og sosiale læringsprosesser   

  • kunne planlegge, gjennomføre, tilpasse og dokumentere og vurdere undervisning i historie, og vurdere elevenes kompetanse

  • kunne bruke og begrunne varierte arbeidsmåter og læringsstrategier

  • kunne bruke og begrunne digitale verktøy i undervisningen

  • kunne nyttiggjøre seg resultater fra fagdidaktisk forskning

  • kunne ta initiativ til og gjennomføre fagdidaktisk utviklingsarbeid

  • kunne diskutere og legitimere historiefaget som skolefag

Generell kompetanse

  • kunne inneha en profesjonell holdning og kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske spørsmål 

Vilkår for å gå opp til eksamen

Obligatorisk deltakelse i undervisningen (80%) og bestått praksis.

For studenter som tar historie som fag 1 (masterfag): godkjent tverrfaglig oppgave i pedagogikk og historiedidaktikk.

For studenter som tar historie som fag 2 (årsenhet): godkjent skriftlig arbeidskrav.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og kan gis i form av forelesninger, praksis og veiledning, ekskursjoner, samtale, refleksjon, intervju, presentasjoner, bruk av digitale verktøy, utarbeiding av undervisningsopplegg og andre praktiske øvelser. Praktisk utprøving av ulike arbeidsformer knyttet til historie og lærerrollen vil stå sentralt.

Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats. Da emnet er en del av profesjonsfaget, fordrer det studentenes deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen.

Studenter som tar historie som fag 1 (masterfag), skal gjennomføre en tverrfaglig oppgave i pedagogikk og historiedidaktikk. Studenter som tar historie som fag 2 (årsenhet) skal levere et skriftlig arbeidskrav.

Studentene skal ha seks ukers praksis. Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 200 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Fire timers individuell, skriftlig eksamen under tilsyn.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:37:19